Det är en solig morgon på Gryta avfallsstation i Västerås. Lyftarmen på en sidlastare plockar upp ett kärl, tömmer dess innehåll och ställer ner den på marken igen. Så långt är det inget som är anmärkningsvärt med situationen. Men när dörren till det stora fordonet – vars uppgift är att tömma bruna och gröna kärl på
mat- och restavfall – öppnas är det ingen medarbetare på Vafabmiljö som kliver ut. Istället är det Sveriges mäktigaste fackföreningsledare:
– Jag tror nog att jag skulle kunna lära mig det här ganska fort. Men det är utifrån tidigare erfarenheter, jag har hållit på mycket med motorer och bilar, säger Susanna Gideonsson med ett leende.
Många av de anställda på Vafabmiljö är medlemmar i Transportarbetareförbundet, och Susanna Gideonsson berättar för Cirkulera att hon vill skapa sig en bild av hur deras vardag kan se ut.
– Jag har aldrig jobbat i den här branschen. LO är en kooperation av fackförbund där Transportarbetare-förbundet är ett av dem. För mig är det viktigt att ta reda på hur alla våra förbunds yrken fungerar. Hur funkar det på deras arbetsplatser, hur är deras villkor, hur ser deras vardag ut? säger hon.
Därför såg hon ut att njuta när hon bjöds på en timslång rundtur av bland andra Henrik Bengtsson, tf förbundsdirektör.
– Anläggningen är fantastisk, den är imponerande. Stora delar av svenska folket skulle bli fascinerade om det fick den information som jag har fått idag, säger hon, och hyllar även Vafabmiljös arbete för att förbättra miljön med hjälp av teknisk innovation.
– Utvecklingen går så otroligt fort framåt och jag är fascinerad av att man vill ligga i framkant här på Vafabmiljö. Sverige är ett litet land, det enda sättet för oss att konkurrera är att vi ligger i framkant. Och att vi i den resan också ser till att personalen är involverad – det är vi unika med här i Norden skulle jag säga, säger Susanna Gideonsson.
Finns det något rent konkret som kan göras för att hjälpa just transportarbetare i deras vardag?
– En sak är bättre villkor, och villkorsbiten löser man bäst inom varje bransch. Vad är det som funkar i vår vardag på det här jobbet? Men framför allt är statusen för transportarbetare inte så hög som man förtjänar. Det är många som tänker: ”det där kan man ju inte bli”. Men om inte de här yrkena fanns, hur skulle då samhället se ut?
Susanna Gideonsson
Ålder: 59
Yrke: Ordförande för Landsorganisationen i Sverige (LO) sedan juni 2020. Innan dess var hon förbundsordförande för Handelsanställdas
förbund sedan 2014.
Bor: Umeå och övernattningslägenhet
i Stockholm.
Familj: Man och två barn.