Latrin

Vi hämtar ditt latrinkärl vid tomtgräns varannan eller var fjärde vecka under sommarperioden, vecka 18-39. Hur ofta vi hämtar beror på vilket abonnemang du valt. Övrig tid under året kan hämtning beställas genom budning.

Ställ ut latrinkärlet senast klockan 06.00 måndag morgon under din hämtningsvecka. Latrinkärlet hämtas någon dag under hela den veckan, inte en specifik dag.

Saknar du ett abonnemang, eller är i behov av hämtning utöver det abonnemang du har, går det bra att beställa extra hämtning, så kallad budning, det fungerar året runt. Då kontaktar du vår kundcenter så hjälper vi dig.

Hämtning under sommaren utförs i samband med ordinarie tur i området av vår entreprenör. Du får ett nytt kärl i retur per hämtat kärl. På returkärlet finns en tom etikett där du skriver ditt kundnummer, namn och hämtningsadress.

Märk upp ditt latrinkärl

Obs! Kom ihåg att märka latrinkärlet. Ange kundnummer, namn och hämtningsadress på etiketten. Ditt kundnummer hittar du på din faktura.

Storlek på latrinkärlet

Vi har bytt storlek på latrinkärlen till ett mindre kärl på 23 liter, för att anpassa arbetsmiljön för den som tömmer kärlet. Tillsammans med de nya kärlen får du en passbit som du ställer under kärlet för att det ska komma upp i samma höjd som tidigare. Detta gäller dig som tecknar ett nytt abonnemang.

Tänk på det här

Vid hämtning:

  • Ställ ut latrinkärlet senast klockan 06.00 måndag morgon under din hämtningsvecka. Kärlet ska stå vid fastighetsgräns, nära uppställningsplatsen för hämtningsfordonet.
  • Latrinkärlet får endast innehålla latrin, toalettpapper och eventuellt strömedel, exempelvis torv.
  • Latrinkärlet måste vara väl förslutet. Locket måste sitta på ordentligt.
  • Fyll inte kärlet för mycket. Det får max väga 15 kilo.
  • Enskild väg som används för hämtning ska hållas i sådant skick att den är farbar för hämtningsfordon.

Latrinkärl hämtas inte om: 

  • Kärlet innehåller felaktigt material.
  • Saknar etikett eller etikett inte är ifyllt.
  • Det är för dåligt förslutet.
  • Det är överfullt eller för tungt.

Avgifter och faktura

Du som har abonnemang, med fast antal tömningar, faktureras två gånger per år. Vid budning av latrinhämtning skickas fakturan månaden efter att budning skett.

Avgifter för latrinhämtning hittar du i tabellen nedan.
För alla våra priser och avgifter samlade på ett ställe, se vår Avfallstaxa.

Abonnemang (vecka 18-38 eller vecka 19-39)
Avgift
Sommarhämtning var 4:e vecka (6 ggr/säsong)
3 921 kr/säsong
Sommarhämtning var 14:e dag (11 ggr/säsong)
7 188 kr/säsong
Tilläggstjänster
Per kärl
Budningsavgift hämtning av latrinkärl
654 kr/kärl
Avgift för utkörning av ett extra latrinkärl
415 kr/kärl

Relaterade tjänster

Vanliga frågor

Det tas omhand genom våtkompostering. Här kan du läsa mer om hanteringen av latrin.

Vi tar betalt för transportkostnaden. Kontakta oss för få ett pris.

Bredd 385 mm, höjd 315 mm. Med passbit (som ingår i första leveransen) blir totalhöjden 430 mm.

I avgiften ingår en latrintunna, hämtning och behandling av latrinet.

Alla latrinkunder får ett brev hemskickat innan säsongen startar.

Kontakta oss så skickar vi en etikett till dig, annars kan du tejpa på en stor lapp på sidan av kärlet med kundnummer, namn och adress på. Kärl utan denna information kan vi inte hämta.

Du har möjligheten att ta hand om latrinet själv. Idag finns det många olika typer av torra toalettlösningar att välja mellan. Om du själv vill ta hand om toalettavfallet genom att installera någon typ av torrtoalett och/eller anordna en latrinkompost, ska du göra en ansökan om detta till ditt kommunala miljökontor. Uppsägning kan ske när du fått ett godkänt beslut från Miljö och hälsa i din kommun. Beslutet ska bifogas uppsägningen.

Vi hämtar latrinkärl/Separett-tunnor om de är försedda med en klisteretikett från VafabMiljö. Klisteretiketten används för att kunna spåra varifrån latrinavfallet kommer. Kontakta oss om du har frågor eller vill beställa etiketter (etiketter sitter på latrinkärlen vid leverans).