Latrinhämtning

Latrinhämtning utförs varannan eller var fjärde vecka under sommarperioden, vecka 18-39, beroende på vilket abonnemang du valt. Övrig tid under året kan hämtning beställas genom budning.

Ställ ut latrinkärlet senast kl. 06.00 måndag morgon under din hämtningsvecka. Latrinet hämtas inte en särskild dag, utan kan hämtas under hela den veckan. Du kan också beställa budning året runt.

Har du en fråga, vill göra ändringar i ditt abonnemang eller beställa budning, kontakta vårt kundcenter så hjälper vi dig.

Slam, latrin och fosfor – nya entreprenörer 2024

Insamlingen av slam får nya entreprenörer från och med 1 januari 2024. Det är viktigt att allmänheten vet om att vi byter entreprenörer. Initialt ska det inte påverka insamlingen annat än med nya logotyper på fordonen. Du kan läsa mer om förändringen i följande nyheter:

Läs mer om latrin

Vanliga frågor

Vi hämtar så många kärl som du har ställt fram.

Du får välja ett sommarabonnemang och sen buda så ofta du behöver ha hämtning under resten av året. Om du vill kan vi lägga budordrar i förväg för hela året, med jämnt intervall. För aktuellt pris se aktuell taxa.

När du fått beslut från Miljö och hälsa i din kommun om att du fått godkänt på din ansökan om en annan lösning för att ta hand om ditt eget latrin, kan vi avsluta ditt abonnemang. Beslutet skickar du till kundservice@vafabmiljo.se eller VafabMiljö Kommunalförbund, Box 140, 721 05 Västerås.

Beställt kärl levereras vid nästa ordinarie hämtning. Har du abonnemang budning så beror det på när vi har en bil i området.

Vi hämtar latrinkärl/Separett-tunnor om de är försedda med en klisteretikett från VafabMiljö. Klisteretiketten används för att kunna spåra varifrån latrinavfallet kommer. Kontakta oss om du har frågor eller vill beställa etiketter (etiketter sitter på latrinkärlen vid leverans).

Kärlen/tunnorna byts 1 mot 1. Ställer du ut 1 st kärl får du 1 st tomt kärl i retur, ställer du ut 2 st får de 2 st osv.