Fredag 4 oktober stänger Återbruk och Kundservice kl 12

Funktion före information

Där har du Vafabmiljös nya webb i ett nötskal – en interaktiv upplevelse med dig som kund i centrum: – Det känns mycket bra att kunna erbjuda våra kunder en ny och funktionell webb, säger avdelningschef Eva Favaro om den digitala nypremiären. Mina sidor kommer att lanseras lite längre fram i höst.

händer som håller i en mobiltelefon händer som håller i en mobiltelefon

Under hösten lanseras en helt ny upplevelse på vafabmiljo.se. Oavsett om du är privat- eller företagskund kommer du att märka av en mängd nyheter nästa gång du besöker webbplatsen. 

– Det känns väldigt roligt att kunna presentera en webb som är mer interaktiv och lättillgänglig. Man kan säga att vi har prioriterat funktion framför information, säger Ulrika Asklund, kommunikatör på Vafabmiljö.

– Den nya webben är skapad med utgångspunkt från mobilen och för att underlätta för besökarna, säger Eva Favaro, avdelningschef för Hållbarhet och kommunikation.

tre kvinnliga medarbetare i utomhusmiljö tre kvinnliga medarbetare i utomhusmiljö

Under hela året har vi arbetat tillsammans med kommunikationsbyrån Haus i Västerås för att ge webben en rejäl ansiktslyftning. Vafabmiljös kommunikationsenhet har haft ansvaret att bygga upp den nya webben med nya texter och bilder – det vill säga själva produktionsbiten, men en mängd andra medarbetare inom Vafabmiljö har också varit delaktiga i projektet att ta fram den nya webben. 

– Vi har dessutom bett privatkunder, en referensgrupp inom Vafabmiljö samt sam-arbetspartners som Mimer och Mälarenergi testa den nya webben. Vi ställde dem inför olika scenarier, som till exempel ”du har precis haft en kräftskiva, dina kärl är fulla och det är fem dagar till nästa hämtning, hur gör du då?”, berättar Sofie Ehnebom, kommunikatör på Vafabmiljö.

– Sen fick de i uppgift att hitta den information som kunde hjälpa dem på så kort tid som möjligt. Det var ett värdefullt arbete som uppmärksammade oss på saker som vi kanske inte annars skulle ha tänkt på, fortsätter hon.

”Hej, hur kan vi hjälpa till?” är det första som nu möter dig när du besöker vafabmiljo.se. Du väljer sedan om du är privat- eller företagskund, och får information anpassad för dig. Vi har arbetat hårt för att förenkla i både texter och funktion. Bland annat finns en ny sorteringsguide som gör det lättare för dig att sortera och bättre information om återbruken så att du lättare kan packa bilen rätt.

Anders Ericsson, kommunikationsstrateg på Vafabmiljö berättar att även företagssidorna – i ännu högre grad än tidigare – nu fokuserar på kundens situation.

– Bland annat presenterar vi branschlösningar där vi samlar funktioner som passar in för specifika branscher, till exempel lager och logistik eller frisör och skönhet. Olika branscher har olika behov och vi vill göra det lättare att hitta lösningar som är skräddar-sydda för just dem, säger han.

– Med den nya webben har vi kunnat samla våra tjänster, priser och produkter på ett överskådligt sätt. Oavsett om du söker rådgivning, en sorterings-lösning eller vill lämna avfall ska du snabbt kunna hitta rätt. Genom att ta på sig kundens hatt och fokusera på funktion har vi kunnat hitta bästa möjliga lösningar för kunden, fortsätter Anders Ericsson.

Vill du läsa mer om Vafabmiljös arbete kring avfalls- och miljöfrågor kan gå in på ”Miljöbloggen”och få inspiration.

– Det känns jätteskönt och roligt att kunna lansera vår nya webb. Inom kort kommer vi även att lansera ”Mina sidor” med fler funktioner för att underlätta för våra kunder, berättar kommunikationschef Karin Bärudde.

– I grunden handlar det om att främja cirkularitet och en hållbar avfallshantering. En webbplats som är lättillgänglig för alla underlättar det arbetet. 

Läs fler artiklar taggade som: Reportage

Relaterade artiklar