Hur kan vi hjälpa dig?
Vi hanterar allt avfall, från små batterier till förorenad jord, på ett miljöriktigt sätt. Med anläggningar i hela regionen finns vi nära dig.
Hållbart och prisvärt drivmedel som produceras lokalt i ett kretslopp där vi tar tillvara på resurser från samhället. Se dagsaktuellt pris här.
Vanliga frågor
Behöver jag fylla i en blankett för varje kundnummer eller räcker det men en blankett?
Svar: Du behöver fylla i en blankett för varje kundnummer.
Debiteras privatpersoner som lämnar avfall i en företagsregistrerad bil?
Svar: Ja. Besöker du återbruket som privatperson i en företagsregistrerad lätt lastbil, som du exempelvis har lånat från din arbetsgivare, granne eller någon annan, kommer ditt besök debiteras.
Debiteras företagare som lämnar avfall med annat fordon?
Svar: Ja. Om du som företag lämnar avfall från ditt företag men använder ett annat fordon som inte är lätt lastbil, ska du kontakta personalen som då registrerar ditt besök manuellt.
Debiteras företag som enbart vill panta i Pantamera Express på återbruket?
Svar: Nej. Du kan använda Pantamera Express kostnadsfritt om du kommer enbart med pant. Du får då kontakta personalen så besöket krediteras. Men kommer du med pant och annat avfall vid samma besök så debiteras du för det besöket.
Automatisk debitering- varför är det skillnad beroende på finansieringsformen av bilen?
Svar: Det är inte finansieringsformen av bilen som avgör, utan det är nyttjandeformen av bilen.
I de flesta fall så används företagsregistrerade personbilar som förmånsbilar (att de kan användas i privat syfte) och att fordonsanvändaren inte använder bilen i sin tjänst. Därav har vi valt att tillåta att företagsregistrerade personbilar inte ska faktureras automatiskt.
Däremot, om du använder din företagsregistrerade personbil i ditt arbete, så faktureras du om du kommer till återbruket med verksamhetsavfall i den bilen. Då behöver du kontakta personalen på återbruket så att vi manuellt kan fakturera besöket.
När får jag min kreditfaktura återbetald?
Inom en månad från det att vi har fått ditt kontonummer ska du ha pengarna på ditt konto.
Hur ska jag läsa fakturan och beloppen?
När det är en faktura som avser hela året delar du årsbeloppet med 365 och tar det sedan gånger det antal dagar som fakturan avser. Om det gäller ett sommarabonnemang multiplicerar du det med sommarperiodens dagar. Instruktion för hur du läser fakturan.
Var hittar jag mitt kundnummer?
Ditt kundnummer står på fakturan längst upp till höger.
Jag har betalat fakturan men ändå fått en påminnelsefaktura, hur gör jag?
Skicka in en kopia på betalningen (ett kontoutdrag) från din bank så utreder vi vad som har blivit fel: kundcenter@vafabmiljo.se eller VafabMiljö Kommunalförbund, Box 140, 721 05 Västerås.
När får jag min kreditfaktura återbetald?
Inom en månad från det att vi har fått ditt kontonummer ska du ha pengarna på ditt konto.
Jag har fått en kreditfaktura av er, vad ska jag göra med den?
Om du inte har någon skuld till oss, kontakta oss med ett kontonummer så återbetalar vi dig. Det tar en månad från att vi har fått kontonumret. Är du skyldig oss pengar, betala in mellanskillnaden och ange OCR-numret på den fakturan som är obetald.
Hur beställer jag en container?
Kontakta oss på marknad@vafabmiljo.se
Du kan läsa mer om olika typer av containrar här
Hur beställer jag matavfallspåsar till min verksamhet?
Matavfallspåsar/-säckar i olika storlekar går bra att beställa genom att kontakta oss.
Vad ingår i den fasta respektive och rörliga avgiften?
I den fasta avgiften ingår kostnader för administration såsom kundservice och fakturering, information, planering, investeringar på återbruk och avfallsanläggningar, samt sluttäckning av de deponier som inte längre används. För hushåll ingår dessutom återbruken. I den rörliga avgiften ingår hämtning och behandling av ditt avfall baserat på det abonnemang du har valt. Den kan du påverka genom storlek på kärl och hämtningsintervall.
Nyheter



