Flyttanmälan

Ska du sälja din fastighet eller flytta? Då behöver du göra en flyttanmälan till oss, annars står du kvar som betalningsansvarig för avfallsabonnemanget på fastigheten.

Hyr du ut din fastighet?

Tänk på att det alltid är du som fastighetsägare som har betalningsansvaret för allt kommunalt avfall, det vill säga mat- och restavfall, slam, latrin och fett. Vi tecknar bara abonnemang med fastighetsägaren. Alla ändringar i abonnemanget ska därför meddelas av fastighetsägaren.

Flyttanmälan, företag

Dokument

Vanliga frågor

Det är ägaren till fastigheten som är ytterst ansvarig för abonnemang och betalning. En nyttjanderättshavare, till exempel en verksamhetsutövare eller hyresgäst kan stå som mottagare av fakturan förutsatt att vi har godkänt det. Skulle hyresgästen inte betala så kommer abonnemang och fakturor att överföras till fastighetsägaren.

Matavfallspåsar/-säckar i olika storlekar går bra att beställa genom att kontakta oss.

Fastighetsägaren ska ha abonnemang för kommunalt avfall (mat- och restavfall) samt ordna avfallsinsamling för bostadsrätter och flerfamiljshus. Kommunerna ansvarar för det kommunala avfallet och likvärdigt avfall från kontor, restauranger, skolor med flera. Har du som företagare annat avfall än mat- och restavfall ansvarar du själv för att avfallet transporteras bort och omhändertas på ett miljömässigt riktigt sätt enligt Miljöbalken. Där kan vi på VafabMiljö hjälpa dig. Läs mer om vad som är lagstadgat gällande sophanteringen i Avfallstaxan.

Länk till Avfallstaxan.

Du kan göra en digital ansökan här.

Om du inte har möjlighet att göra din ansökan digitalt, kontakta oss så skickar vi en pappersblankett.
Det är avgiftsfritt att ändra abonnemang, däremot införs en bindningstid på 6 månader.