Abonnemang småhus sommar

Abonnemanget avser småhus med ordinarie sophämtning under sommarperioden mellan veckorna 18 – 39. En grundavgift tas ut per bostad.

När du köpt en ny fastighet behöver du skicka in en ansökan om abonnemang. Om du inte gör något val får du automatiskt standardabonnemanget – som är ett kärl för restavfall (190 liters) och ett kärl för matavfall (140 liters). Tömning sker var 14:e dag.

Vid övertagande av en fastighet tar du automatiskt över de abonnemang som redan finns på fastigheten, till exempel slam- och/eller latrinabonnemang. Du är då också betalningsansvarig för dessa abonnemang. Beviljade för undantag/tillstånd upphör att gälla vid ägarbyten, eftersom de är personliga.

I vår avfallstaxa hittar du aktuella priser. Du hittar den under Dokument längre ner på sidan.

Vill du byta abonnemang kontaktar du vår kundcenter.

Villkor för anmälan om abonnemang småhus sommar

Jag som gör en anmälan om abonnemang småhus intygar att:

  • Jag följer de renhållningsföreskrifter och sorteringsanvisningar som gäller för min kommun
  • Om jag väljer att sortera ut matavfall i kärl ska allt matavfall läggas i de matavfallspåsar som Vafabmiljö tillhandahåller
  • Om jag väljer att hemkompostera ska allt matavfall läggas i en skadedjurssäker kompost
  • Jag godkänner att stickprovskontroller kan komma att göras för att kontrollera att sorteringen fungerar som den ska
  • Jag är medveten att om sorteringen är bristfällig eller om olägenheter uppstår har Vafabmiljö rätt att ändra abonnemanget

Anmälan om abonnemang småhus sommar

Dokument

Avfallstaxan 2025
Abonnemang och priser 2025 för samtliga 12 kommuner i Vafabmiljö-regionen.
Abonnemangsvalsblankett Småhus
Abonnemangsvalsblankett Småhus – året runt- samt sommarabonnemang

Vanliga frågor

Fyll i vårt formulär. Om du inte har möjlighet att skicka det digitalt, kontakta oss så skickar vi dig en pappersblankett.

Läs mer om våra vanligaste abonnemang och priser samt hantering av abonnemang vid flytt.

Om du flyttar behöver du anmäla ett ägarbyte till oss. Det gör du här. Om du inte kan göra din anmälan digitalt, hör gärna av dig till oss så skickar vi en blankett till dig. När ägarbytet är registrerat får du en slutfaktura.

Nej tyvärr, enligt lag ska varje hushåll ha sophämtning och det är inte tillåtet att själv frakta sitt hushållsavfall. Lagen finns för att skydda miljö och hälsa från bland annat ohyra, spridning av sjukdomar och gift. Grundregeln är att varje fastighet ska anslutas till den kommunala avfallshanteringen. Har du väldigt lite avfall finns det möjlighet att få dela sopkärl med en granne eller att ingå i en gemensamhetslösning om det finns flera intresserade av det i området. Mer information om detta hittar du här.

Du kan göra en digital ansökan. Om du inte har möjlighet att göra din ansökan digitalt, kontakta oss så skickar vi en pappersblankett. Du kan också hantera dina tillval och abonnemang som inloggad på Mina sidor. Det är avgiftsfritt att ändra abonnemang, däremot införs en bindningstid på 6 månader.

Läs mer om våra abonnemang, olika kärlstorlekar och hur du hanterar ditt abonnemang vid flytt.

Oftast ärver du som ny ägare den förra ägarens abonnemang och får då en bekräftelse ifrån när ägarbytet är gjort och information om vilket abonnemang som finns. Har den förra ägaren osorterat abonnemang eller andra beviljade undantag, till exempel hemkompost eller kvartalstömning skickar vi ut en blankett för abonnemangsval. Fyll då i den och skicka in till oss så löser vi resten.