Skicka en offertförfrågan
Vanliga frågor
Kan jag få hjälp att klassificera mina massor?
Om du misstänker att massorna är förorenade kan vi hjälpa till med analys och klassificeringen mot en kostnad. Dina massor mellanlagras då på Gryta avfallsstation i Västerås under tiden vi gör provtagning och klassifikation. Därefter kommer vi tillsammans med dig överens om hur massorna ska hanteras. Även vid mellanlagring måste ni fylla i en avfallsdeklaration och få transportdokument innan massorna levereras till oss.
Vi rekommenderar dock att ni tar kontakt med en miljökonsult som kan analysera och klassificerar misstänkta förorenade massor.
Hur beställer jag en container?
Kontakta oss på marknad@vafabmiljo.se
Du kan läsa mer om olika typer av containrar här
Tar ni emot massor?
Ja, det gör vi . Läs mer om hur det går till här.
Vad har jag som företagare/fastighetsägare för ansvar när det gäller sophantering?
Fastighetsägaren ska ha abonnemang för kommunalt avfall (mat- och restavfall) samt ordna avfallsinsamling för bostadsrätter och flerfamiljshus. Kommunerna ansvarar för det kommunala avfallet och likvärdigt avfall från kontor, restauranger, skolor med flera. Har du som företagare annat avfall än mat- och restavfall ansvarar du själv för att avfallet transporteras bort och omhändertas på ett miljömässigt riktigt sätt enligt Miljöbalken. Där kan vi på VafabMiljö hjälpa dig. Läs mer om vad som är lagstadgat gällande sophanteringen i Avfallstaxan.
Vad är farligt avfall?
Farligt avfall är explosivt, brandfarligt, frätande, smittförande, cancerframkallande eller giftigt för människa och miljö. En tumregel är att uttjänta rester av kemikalier med farosymboler klassas som farligt avfall. Läs mer i vår sorteringsguide.
Hur byter jag storlek på mitt nuvarande kärl eller ändrar mitt abonnemang?
Du kan göra en digital ansökan här.
Om du inte har möjlighet att göra din ansökan digitalt, kontakta oss så skickar vi en pappersblankett.
Det är avgiftsfritt att ändra abonnemang, däremot införs en bindningstid på 6 månader.