Faktura och betalning

Att betala med autogiro eller e-faktura är smidigt, eftersom du slipper skriva in det långa OCR-numret samt riskera att skriva fel. Tänk på att det måste vara samma person som är fakturamottagare som gör anmälan om e-faktura eller autogiro. Du kan även välja att få din faktura digitalt via Kivra.

Fördelar med digitalt

Om du inte längre vill få fakturan i brevlådan erbjuder vi elektroniska alternativ. Väljer du dessa alternativ hjälper du till att minska avfallet, samtidigt som det är en snabbare, smidigare och säkrare distribution.

icons8-secured-mail 1
Säkert
Fakturor levereras krypterat och säkert.
växtskott
Avfallsförebyggande
Du hjälper till att minska avfallet.
icons8-easy (1) 1
Snabbt och enkelt
Hantera fakturor med några snabba knapptryck.

När kommer fakturan?

Vi fakturerar fyra gånger per år för åretruntabonnenter och två gånger per år för sommarabonnenter. När fakturan kommer beror på vilken kommun du bor i:

  • Västerås – februari, maj, augusti och november
  • Arboga, Enköping, Kungsör, Köping – mars, juni, september och december
  • Fagersta, Hallstahammar, Heby, Norberg, Sala, Skinnskatteberg, Surahammar – januari, april, juli och oktober
  • Sommarabonnenter – juni och oktober

Våra betalningssätt

Betala din faktura på det sättet som passar dig bäst. Idag erbjuder vi utöver vanlig pappersfaktura även autogiro, e-faktura och Kivra.

Autogiro
Autogiro

 ->

E-faktura
E-faktura

 ->

Digitala brevlådor
Digitala brevlådor

 ->

Förstå din faktura

Få hjälp att förstå begrepp och att hitta information på din faktura så att du kan känna dig trygg med fakturering!

Vanliga frågor

När det är en faktura som avser hela året delar du årsbeloppet med 365 och tar det sedan gånger det antal dagar som fakturan avser. Om det gäller ett sommarabonnemang delar du årsbeloppet på sommarperiodens totala dagar (153 st) och multiplicerar med antalet dagar på fakturan.

Länk till instruktion för hur du läser fakturan.

Skicka in en kopia på betalningen (ett kontoutdrag) från din bank så utreder vi vad som har blivit fel: kundservice@vafabmiljo.se eller VafabMiljö Kommunalförbund, Box 140, 721 05 Västerås.

Om du inte har någon skuld till oss, kontakta oss med ett kontonummer så återbetalar vi dig. Det tar en månad från att vi har fått kontonumret. Är du skyldig oss pengar, betala in mellanskillnaden och ange OCR-numret på den fakturan som är obetald.

Ja, det går bra. Kontakta oss så hjälper vi dig.