Flyttanmälan

Ska du sälja din fastighet eller flytta? Då behöver du göra en flyttanmälan till oss, annars står du kvar som betalningsansvarig för avfallsabonnemanget på fastigheten.

Lämna personuppgifter om någon annan

Innan du fyller i formuläret rekommenderar vi att du pratar med den nya fastighetsägaren så att hen är medveten om att detta sker.

Avfallshämtning är ett lagstadgat krav och det finns en skyldighet för fastighetsägare att betala för sin avfallshämtning. Vi behöver därför samla in personuppgifterna för att kunna fullgöra en rättslig förpliktelse.

Flyttanmälan

Dokument

Flyttanmälan privatpersoner
Vid flytt behöver du göra en anmälan om ägarbyte.

Vanliga frågor

Nej, varje hushåll ska ha sophämtning och det är inte tillåtet att själv frakta sitt hushållsavfall. Det är inte heller tillåtet att ta hushållsavfall (mat- och restavfall) till återbruken. Alla har restavfall, vill du veta vad som räknas som restavfall kan du läsa mer i vår sorteringsguide. I undantagsfall kan du få befrielse från sophämtning. Då behöver du mejla in en utförlig beskrivning till oss om varför du vill bli befriad samt skicka med foton på ut- och insidan av fastigheten. Vi gör sen en bedömning och skickar det till Miljö- och Hälsa, i den kommun det gäller. Ifall du ansöker om befrielse för att du inte får något avfall, utan återvinner allt, så ska du betala fast avgift. Om du beviljas befrielse för att fastigheten inte går att använda debiteras ingen fast avgift. Den fasta avgiften täcker kostnader för återbruken, information, omhändertagande av farligt avfall och kyl/frys, administration med mera.

Om du flyttar behöver du anmäla ett ägarbyte till oss. Det gör du här. Om du inte kan göra din anmälan digitalt, hör gärna av dig till oss så skickar vi en blankett till dig. När ägarbytet är registrerat får du en slutfaktura.

När du fått beslut från Miljö och hälsa i din kommun om att du fått godkänt på din ansökan om en annan lösning för att ta hand om ditt eget latrin, kan vi avsluta ditt abonnemang. Beslutet skickar du till kundservice@vafabmiljo.se eller VafabMiljö Kommunalförbund, Box 140, 721 05 Västerås.

Oftast ärver du som ny ägare den förra ägarens abonnemang och får då en bekräftelse ifrån när ägarbytet är gjort och information om vilket abonnemang som finns. Har den förra ägaren osorterat abonnemang eller andra beviljade undantag, till exempel hemkompost eller kvartalstömning skickar vi ut en blankett för abonnemangsval. Fyll då i den och skicka in till oss så löser vi resten.