Tvåfackskärl – leverans och tömning i Västerås
Tvåfackskärl – leverans och tömning i Västerås
Läs mer

Avfallstaxan 2025

Vafabmiljö är ett kommunalförbund bildat av Heby, Enköping och alla kommuner i Västmanland. Vi arbetar med avfallshantering på ett sätt som är långsiktigt och hållbart.

Allmänna bestämmelser

1. Inledning

Vafabmiljö Kommunalförbund (härefter Förbundet) ansvarar enligt miljöbalken, kap 15, 20 § för att samla in och omhänderta avfall under kommunalt ansvar från hushåll och verksamheter i kommunerna som ingår i Förbundet. I ansvaret ingår insamling och omhänder tagande av slam och filtermaterial från enskilda avloppsanläggningar samt fett från fettavskiljare från samtliga medlemskommuner med undantag av Heby kommun.

Avgifter enligt denna taxa beslutas med stöd av miljöbalken, kap 27, 4-6 §§. Kommunfullmäktige i respektive kommun fattar beslut om antagande av taxan*. Avgift anges inklusive lagstadgad mervärdesskatt (moms). Taxan ska finansiera de kostnader Förbundet har för att kunna utföra det renhållningsansvar och informationsansvar Förbundet har inom avfallshanteringen.

Gällande bestämmelser för hanteringen av avfall under kommunalt ansvar finns i Förbundets ”Föreskrifter för avfallshantering för Vafabmiljö Kommunalförbund” som finns att hämta på Förbundets hemsida vafabmiljo.se (härefter avfallsföreskrifterna). De definitioner som används i detta taxedokument är desamma som i avfallsföreskrifterna.


*Avfallstaxan för 2025 har antagits i kommunfullmäktige:
Arboga kommun 2023-11-23 §150 samt 2024-03-07 §21, Enköpings kommun 2023-10-16 §171, Fagersta kommun 2023 09-25 §107, Hallstahammars kommun 2023-09-25 §106, Heby kommun 2023-10-31 §105, Kungsörs kommun 2023-11-13 §187, Köpings kommun 2023-12- 18 §145 samt 2024-10-07 §120, Norbergs kommun 2023-09-25 §184, Sala kommun 2023-09-25 §85, Skinnskattebergs kommun 2023-11-13 §124, Surahammars kommun 2023-10-30 §115, Västerås stad 2023-10-26 §270.

2. Miljöstyrande taxa

Miljöbalken 27 kap 5 § ger Förbundet möjlighet att ta ut avgifter så att återanvändning, återvinning och en miljöanpassad avfallshantering främjas. Det innebär att avfallstaxan styr mot ett beteende som uppfyller nationella och regionala mål inom avfallshantering och de mål som är uppsatta i Förbundets avfallsplan.

3. Avgiftsskyldighet

Fastighetsägare i kommuner som ingår i Förbundet är avgiftsskyldiga enligt denna avfallstaxa. Med fastighetsägare avses den som äger en fastighet eller den som enligt 1 kap. 5 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) ska anses som fastighetsägare. Tomträttshavare jämställs med fastighetsägare. Avgiftsskyldighet föreligger för alla fastigheter med byggnad där människor vistas och det uppkommer avfall under kommunalt ansvar. Vafabmiljö använder fastighetsregistret för att finna de som ska faktureras enligt avfallstaxan.

En nyttjanderättshavare, till exempel verksamhetsutövare eller hyresgäst, kan fullgöra fastighetsägarens betalningsskyldighet. Förbundet kan skicka betalningsuppgifter till nyttjanderättshavaren. Huruvida nyttjanderättshavaren fullgör betalning påverkar emellertid inte fastighetsägarens betalningsansvar.

4. Fakturering och betalningsvillkor

Avgiften är årlig och bestämd till det belopp som behövs för att täcka kostnaderna för avfallshanteringen. Avgifterna för regelbunden hämtning avseende perioden 1 januari – 31 december debiteras periodvis. Avgifterna kan debiteras i förskott. Övriga avgifter debiteras i efterskott. Fakturering för tömning av enskilda avloppsanläggningar, tömning av fettavskiljare samt latrin sker månadsvis. Avgifter debiteras av, samt betalas till Förbundet.

Avgift ska erläggas baserat på vid varje tidpunkt gällande förhållanden på fastigheten och ska av fastighetsägaren stämmas av mot fakturan. Betalningsskyldighet inträder från den tidpunkt när visst förhållande ändras. Fastighetsägare och nyttjanderättshavare ska utan dröjsmål meddela Förbundet om ändrade förhållanden av betydelse för avfallshanteringen för fastigheten. Förändring av avgiften regleras vid nästa debiteringstillfälle. Förbundet har möjlighet att efterdebitera avgifter om det framkommer att ändrade förhållanden har skett på fastigheten.

Avgifter ska betalas vid de tidpunkter som anges på fakturan. Vid för sent inkommen betalning tar Förbundet ut en påminnelseavgift. Om avgiften ej betalas påförs en kravavgift samt dröjsmålsränta, enligt 6 § Räntelagen (1975:635), med en vid varje tid gällande referensränta med tillägg av åtta procentenheter. Påminnelseavgift, dröjsmålsränta samt inkassoavgift debiteras enligt lag. Åtgärder enligt detta stycke vidtas av betalningsmottagaren som även äger rätt att i övrigt företräda Förbundet i dessa frågor. Vid utebliven betalning och så länge skulden består kan hämtningen dras ned till lägsta möjliga nivå så länge inte risk för människors hälsa eller miljö uppstår.

Förbundet tar ut avgift även om behållare inte varit åtkomlig vid tömningstillfället eller inte har använts sedan senaste tömning.

5. Avfallsabonnemang

Fastighetsägare ansvarar för att det avfall under kommunalt ansvar som uppstår på deras fastigheter överlämnas till Förbundet. Fastighetsägare i småhus, flerbostadshus samt verksamheter är skyldiga att ha ett abonnemang hos Förbundet för hämtning av avfall under kommunalt ansvar. Fastighetsägare som inte själv väljer typ av abonnemang tilldelas abonnemang med matavfallssortering i kärl. Förbundet levererar kärl som är dimensionerade efter förutsättningarna på fastigheten.

Ändring av abonnemang är som huvudregel kostnadsfri och gäller i minst 6 månader. Vid ytterligare ändring av abonnemanget inom 6 månader har Förbundet rätt att ta ut en avgift. Ingen avgift utgår om abonnemanget ändras av Förbundet.

Vid upprepade avvikelser från gällande abonnemang, så som överfulla behållare eller felsorterat avfall har Förbundet rätt att anpassa abonnemanget till rådande förhållanden på hämtstället.

Kärl ägs av Förbundet och nyttjandet ingår i abonnemangsavgiften.  Fastighetsägaren ansvarar för kärlens rengöring och tillsyn.

6. Överlåtelse av fastighet

Vid överlåtelse av fastighet till annan innehavare ska anmälan ske till Förbundet utan dröjsmål. Datum för överlåtelse ska framgå av anmälan. Föregående innehavare svarar för avgifterna tills sådan anmälan gjorts.

7. Hämtningsområden

Förbundets medlemskommuner utgörs av fem hämtningsområden för hämtning av avfall under kommunalt ansvar:

  1. Fastland i samtliga kommuner utom Sala, inklusive öar med fast bro- eller färjeförbindelse till fastlandet.
  2. Fastland i Sala kommun, inklusive öar med fast bro- eller färjeförbindelse till fastlandet.
    (Se specifikt B.4.2.)
  3. Öar utan fast bro eller färjeförbindelse i Västerås kommun.
  4. Öar utan fast bro eller färjeförbindelse i Arboga, Enköping, Köping och Kungsörs kommun.
  5. Öar utan fast bro eller färjeförbindelse i övriga kommuner.

8. Taxans uppbyggnad

Avgifterna för hantering av avfall under kommunalt ansvar exklusive slam- och fettavfall består av en fast årlig grundavgift och en hämtningsavgift som beror på abonnemangsval, behållarstorlek och antal hämtningar. Dessutom finns särskilda avgifter för tilläggstjänster.

För beskrivning av uppbyggnad av taxa för slam- och fettavfall se kapitel I och J.

Grundavgift

Enligt miljöbalken har kommunerna ett ansvar att samla in och behandla avfall från hushåll. Visst avfall från verksamheter ingår också i kommunens ansvar. En del av det kommunala ansvaret har medlemskommunerna överfört till Vafabmiljö kommunalförbund. Det ansvar som förts över består huvudsakligen av insamlingen av avfall från hushållen* (* vissa undantag förekommer, se förbundsordningen § 3). Ersättningen för denna insamling debiteras enligt en taxa som beslutas av medlemskommunerna.

Grundavgift debiteras för alla bostäder och byggnader där människor vistas och det uppkommer avfall under kommunalt ansvar. För en fastighet kan därför flera grundavgifter behöva betalas. Grundavgiften täcker kostnader för drift och underhåll av återvinningscentraler och avfallsanläggningar samt mottagning och behandling av farligt avfall och grovavfall. Grundavgiften avser även planering och utveckling, information, administration såsom kundcenter och fakturering, registerhållning, IT samt sluttäckning av Förbundets deponier då de inte längre används. Även kärl för mat- och restavfall samt matavfallspåsar och påshållare ingår i grundavgiften.

Sedan 1 januari 2022 finansieras även de publika insamlingsplatserna för Returpapper via grundavgiften.

I grundavgiften för hushåll ingår fria besök på Återvinningscentralen, som är den plats där hushållen lämnar ifrån sig grovavfall och farligt avfall. Eftersom alla har tillgång till de här tjänsterna betalar alla villahushåll lika mycket för dessa, även de som delar kärl med grannen. För boende i flerfamiljshus ingår grundavgiften i fastighetsägarens avgifter som tas ut genom hyran eller föreningsavgiften.

I grundavgiften för verksamheter ingår inte fria besök till Återvinningscentralen. Grundavgiften för verksamheter är därför lägre. Verksamheter betalar separat för att lämna grovavfall och farligt avfall på återvinningscentralerna.

Grundavgift vid beviljat uppehåll

Den som beviljas uppehåll befrias från hämtningsavgiften. Grundavgift ska dock betalas, då denna avser annat än hämtning av avfall. Under uppehållet kvarstår de kostnader grundavgiften avses täcka, även om fastighetsägaren under viss tidsperiod inte ger upphov till kommunalt avfall som behöver hämtas vid fastigheten.

Grundavgift delas in i följande kategorier:

  • Småhus: en grundavgift tas ut per bostad i en- eller tvåbostadshus (friliggande hus, del i parhus). Till småhus räknas även radhus eller kedjehus.
  • Småhus Sommar: en grundavgift tas ut per bostad. Avser småhus med ordinarie sophämtning under sommarperioden.
  • Flerbostadshus: en grundavgift tas ut per lägenhet i flerbostadshus med minst tre lägenheter. Till flerbostadshus räknas även till exempel studentbostäder.
  • Verksamheter: per anläggning det vill säga den fysiska anläggningen där behållaren töms. Till verksamheter räknas organisationer, företag, kommunala verksamheter med flera (ej hushåll). Verksamhetstaxan är endast tillämplig om avfallet genereras av personer som har ett kundförhållande eller anställningsförhållande till verksamheten. Verksamhetstaxan är tillämplig på avfall under kommunalt ansvar som uppstår i en verksamhet.

Hämtningsavgift

Hämtningsavgiften avser kostnader som uppstår vid hämtning av avfall vid fastigheten såsom kostnader för behållare, tömning, transport och behandling. I avgiften ingår även papperspåsar och påshållare för insamling av matavfall samt säckar för storkök. Avgiften påverkas av fastighetsägarens abonnemangsval, behållarstorlek och hämtningsintervall och är därmed möjlig att påverka.

9. Abonnemangstyper för hämtning av avfall under kommunalt ansvar exkl. slam, fett och latrin

Fastighetsägare ska välja något av följande abonnemang för hantering av sitt avfall under kommunalt ansvar:

Abonnemang med sortering av matavfall

Matavfallet sorteras i kärl, bottentömmande behållare, i en godkänd kompost eller mals ner i en av kommunen godkänd avfallskvarn kopplad till en separat tank. I abonnemanget med sortering av matavfall ingår påshållare samt papperspåsar. När övriga avfallsslag, inklusive förpackningar, har sorterats ut återstår restavfallet. Restavfallet läggs i ett därför avsett kärl eller i behållare (container eller bottentömmande behållare). All sortering måste ske i enlighet med anvisningar från Förbundet.

Osorterat abonnemang upphörde 2024

Sedan den 1 januari 2024 är det obligatoriskt för hushåll och verksamheter att sortera ut sitt matavfall. Det är inte längre möjligt att välja abonnemang osorterat eftersom matavfall ska sorteras vid källan och hållas separat från annat avfall. Abonnemang osorterat har därför upphört och istället ska ett abonnemang med utsortering av matavfall väljas. Se ovan: abonnemang med sortering av matavfall.

Omstarter/miljöstation i Sala

Abonnemanget kan tecknas av fastighetsägare av småhus i Sala kommun. Abonnemanget innebär att rest- och matavfall lämnas vid valfri miljöstation i kommunen, så kallade Omstarter.

10. Standardstorlekar kärl för restavfall och matavfall

Kärl för restavfall finns i fyra standardstorlekar; litet, mellan, stort samt 4-hjuligt kärl. Kärlstorlek markerad med * i tabellen här intill avser behållarstorlek som förekommer men som inte längre finns tillgänglig för nya abonnemang. Abonnenter som har kärlstorlekar markerade med * får ha kärlen till dess att de går sönder och inte längre kan användas. Kärlen ersätts då med standardstorlek. Kärl för matavfall finns i storlekarna 140 liter samt 240 liter.

Till följd av införandet av denna taxa kommer inte kärlbyten till standardstorlekar att göras annat än när kärlen går sönder. För dessa kärlbyten och vid första abonnemangsvalet efter denna taxas införande utgår ingen avgift. (Se tabell T.1)

T.1 Standardstorlekar kärl
Kärl för restavfall
Standardstorlek
Storleksintervall befintliga kärl
Kärl litet
140 liter
80*, 90*, 120*, 130*, 140 liter
Kärl mellan
190 liter
190 liter
240 liter för småhus vid delade kärl eller gemensamhetslösning.
240* liter småhus med enskild hämtning samt flerbostadshus.
Kärl stort
370 liter
370, 400* liter
4-hjuligt kärl (endast flerfamiljshus och verksamheter)
660 liter
600*, 660 liter
Kärl för matavfall
Standardstorlek
Storleksintervall befintliga kärl
Kärl
140 liter standard i småhus, 240 liter standard i flerbostadshus och sam- fälligheter.
140, 240, 400* liter

11. Övrigt om sortering

Källsorterade förpackningar av papper, wellpapp, kartong, plast, metall och glas samt returpapper (tidningar och liknande) ska lämnas på någon av följande ställen:

  • återvinningsstationerna för förpackningar och tidningar som återfinns på allmänna platser.
  • de behållare för förpackningar och tidningar som återfinns på Återbruken.
  • utrymmen som tillhandahålls av fastighetsägare där förpackningar och tidningar kan lämnas (till exempel miljöbodar och återvinningsrum).
  • kärl för fastighetsnära insamling av förpackningar som tillhandahålls av Vafabmiljö.

Skrymmande förpackningar av papper, kartong och plast (emballage från exempelvis möbler och vitvaror) ska lämnas på återbruken eller på återvinningsstationer som anpassats till insamling av dessa förpackningsslag.

Sorteringsinstruktioner finns på vafabmiljo.se.

Fastighetsägare av småhus samt lägenhetsinnehavare ska lämna sitt grovavfall och farliga avfall till (återvinningscentraler) Återbruken. Kostnader för detta ingår i taxans grundavgift.

Verksamheters besök på Återbruken ingår inte i taxans grundavgift. Verksamheter debiteras per besök genom automatisk fakturering.

12. Undantag från avfallsföreskrifterna

Anmälan eller ansökan om undantag från avfallsföreskrifterna görs till Förbundet eller tillsynsansvarig nämnd enligt avfallsföreskrifterna.

Undantag kan sökas för:

  • Kompostering eller annat eget omhändertagande av mat- och restavfall, slam, latrin eller filtermaterial från enskilda avloppsanläggningar och befrielse från skyldigheten att överlämna avfall.
  • Förlängt hämtningsintervall för restavfall eller slam.
  • Delat kärl eller gemensam hämtningsplats.
  • Uppehåll i hämtning av mat- och restavfall eller slam.

13. Avgift vid anmälan och ansökan om undantag från avfallsföreskrifterna

För anmälan samt ansökan om undantag från avfallsföreskrifterna har Förbundet rätt att debitera
handläggningsavgift. Avgift beslutas med stöd av miljöbalken 27 kap. 1 §.

14. Särskild bestämmelse

I de fall då taxedokumentet i övrigt saknar tillämplig bestämmelse fattar Förbundet beslut om avgift. De grunder som anges i miljöbalken 27 kap. 5 § ska då beaktas.

15. Årlig uppräkning

Taxan höjs med 2 % vid början av varje kalenderår från och med den 1 januari 2025. För Köping och Arboga kommuner behöver en höjning föregås av årligt beslut i respektive kommunfullmäktige.

Avgifter (inklusive lagstadgad moms)

Avfallstaxan styr mot ett beteende som uppfyller nationella och regionala mål inom avfallshantering. Den främjar återanvändning, återvinning och miljöanpassad avfallshantering.

A. Grundavgift

T.2. Grundavgifter
Kategori
Grundavgift 2025
Småhus, per bostad
1 879 kr/år
Småhus sommar, per bostad
1 320 kr/år
Flerbostadshus, per lägenhet
939 kr/år
Verksamheter*, per anläggning
1 468 kr/år

* inklusive organisationer, företag, kommunala verksamheter med flera (ej hushåll).

B. Hämtningsavgift för avfall under kommunalt ansvar exkl. slam och latrin

I hämtningsavgiften ingår tömning, behandling och kärl. Andra typer av behållare tillhandahålls av abonnenten.

B.1 Småhus helårsabonnemang

Se tabell T.3

B.1.1 Kärlabonnemang med sortering av matavfall

Vid utsortering av matavfall i kärl, ingår ett kärl för restavfall enligt vald storlek nedan och ett kärl för matavfall. Matavfall sorteras i papperspåse som läggs i kärl för matavfall. I abonnemanget ingår påshållare samt papperspåsar för matavfall.

Vid annan utsortering av matavfall än i kärl ska matavfallet sorteras ut i en hemkompost som är anmäld till Förbundet. I detta fall betalas endast hämtningsavgift för restavfall. (Se tabell T.3)

T.3 Helårsabonnemang Rest- och matavfall
Antal tömningar/år
Hämtningsavgift:
Var fjärde vecka 13 ggr/år
Hämtningsavgift:
Varannan vecka 26 ggr/år
Restavfall, Kärl litet
739 kr/år
1 036 kr/år
Restavfall, Kärl mellan
952 kr/år
1 334 kr/år
Restavfall, Kärl stort
Erbjuds ej
2 462 kr/år
Matavfall, Kärl 140 L
Erbjuds ej
0 kr/år
Matavfall, Kärl 240 L
Erbjuds ej
0 kr/år
B.1.2 Avgift för felaktig källsortering, helår

Sedan den 1 januari 2024 är det obligatoriskt för hushåll och verksamheter att sortera ut sitt matavfall. Det är inte längre möjligt att välja abonnemang osorterat eftersom matavfall ska sorteras vid källan och hållas separat från annat avfall. Abonnemang osorterat upphör därmed och i stället ska ett abonnemang med utsortering av matavfall väljas. Om sorteringen vid upprepade tillfällen inte fungerar kommer en avgift för felaktig källsortering att tas ut i enlighet med tabell T.4, i stället för avgiften för det valda abonnemanget.

T.4 Felaktig källsortering kärl, helår
Antal tömningar/år
Hämtningsavgift:
Varannan vecka 26 ggr/år
Felaktig källsortering, Kärl litet
5 118 kr/år
Felaktig källsortering, Kärl mellan
6 597 kr/år
Felaktig källsortering, Kärl stort
12 172 kr/år

B.2 Småhus sommarabonnemang (vecka 18-38 eller 19-39)

B.2.1 Kärlabonnemang med sortering av matavfall

Vid utsortering av matavfall i kärl ingår ett kärl för restavfall enligt vald storlek nedan och ett kärl för matavfall. Matavfall sorteras i papperspåse som läggs i kärl för matavfall. I abonnemanget ingår påshållare samt papperspåsar för matavfall. Vid annan utsortering av matavfall än kärl ska matavfallet sorteras ut i en hemkompost som är anmäld till Förbundet. I detta fall betalas endast hämtningsavgift för restavfall. (Se tabell T.5)

T.5 Sommarabonnemang Rest- och matavfall
Antal tömningar/år
Hämtningsavgift:
Var fjärde vecka 6 ggr/år
Hämtningsavgift:
Varannan vecka 11 ggr/år
Restavfall, Kärl litet
443 kr/år
621 kr/år
Restavfall, Kärl mellan
572 kr/år
800 kr/år
Restavfall, Kärl stort
Erbjuds ej
1 477 kr/år
Matavfall, Kärl 140 L
Erbjuds ej
0 kr/år
Matavfall, Kärl 240 L
Erbjuds ej
0 kr/år
B.2.2 Avgift för felaktig källsortering, sommarabonnemang

Sedan den 1 januari 2024 är det obligatoriskt för hushåll och verksamheter att sortera ut sitt matavfall. Det är inte längre möjligt att välja abonnemang osorterat eftersom matavfall ska sorteras vid källan och hållas separat från annat avfall. Abonnemang osorterat upphör därmed och i stället ska ett abonnemang med utsortering av matavfall väljas. Om sorteringen vid upprepade tillfällen inte fungerar kommer en avgift för felaktig källsortering att tas ut i enlighet med tabell T.6, i stället för avgiften för det valda abonnemanget.

T.6 Felaktig källsortering sommarabonnemang
Antal tömningar/år
Hämtningsavgift:
Varannan vecka 11 ggr/år
Felaktig källsortering, Kärl litet
3 093 kr/år
Felaktig källsortering, Kärl mellan
3 957 kr/år
Felaktig källsortering, Kärl stort
7 303 kr/år

B.3 Småhus delat kärl, gemensam sophämtning

Närboende fastighetsägare kan efter anmälan till Förbundet nyttja gemensamt kärl. Varje hushåll får var sin faktura och betalar var sin grundavgift men delar procentuellt på hämtningsavgiften beroende på antal abonnenter. För verksamheter som nyttjar gemensamt kärl betalas fast avgift per verksamhet. Abonnenter som önskar dela kärl kan göra det under förutsättning att:

  • Fastigheterna är grannar (delad fastighetsgräns, delad infartsväg eller liknande)
  • Restavfallet ryms i ett kärl med normal tömningsfrekvens
  • Matavfallet ryms i ett kärl med normal tömningsfrekvens
  • Samtliga delande har samma tömningsfrekvens
  • Samtliga delande har samma sorteringsgrad (utsortering av matavfall eller inte)
  • Abonnenten kan välja att endast dela restavfall, kärl för matavfall eller båda kärlen under förutsättning att avfallet ryms i ett kärl för varje avfallsslag.

Om abonnenter med helårsabonnemang och sommarabonnemang önskar dela kärl gäller följande:

Kund med helårsabonnemang: betalar 2/3 av hämtningsavgiften för valt helårsabonnemang.
Kund med sommarabonnemang: betalar 1/3 av hämtningsavgiften för valt helårsabonnemang.

B.4 Småhus med gemensam hämtningsplats med enskild fakturering

B.4.1 Gemensamhetsbehållare vid hämtningsplats

Närboende fastighetsägare kan efter anmälan till Förbundet dela på flera behållare för att till exempel undvika att trafikera ett bostadsområde med sopbil eller tillmötesgå arbetsmiljökrav.

Behållartyp och placering fastställs i samråd med Förbundet. Behållarna töms varannan vecka eller av Förbundet beslutat lämpligt intervall. Förbundet betalar ingen ersättning för platsen där behållaren/behållarna placeras. En kontaktperson mot Förbundet ska finnas. Hushållen har ansvar för skötsel av platsen såsom om behållare vore placerade vid fastighetsgräns och ska se till att behållare är åtkomliga på tömningsdagen.

Hushållen får var sin faktura och betalar var sin grundavgift samt en särskild hämtningsavgift för gemensam hämtning. Tjänsten erbjuds ej för osorterat abonnemang, som upphör från och med den 1 januari 2024. Detta abonnemang kan endast tecknas i samråd med Förbundet. (Se tabell T.7)

T.7 Gemensamhetsbehållare Restavfall samt matavfall
Hämtningsavgift
Småhus, helår
819 kr/år, hushåll
Småhus, sommar
491 kr/år, hushåll
B.4.2 Omstarter (miljöstationer) för småhus i Sala (erbjuds ej för flerbostadshus och verksamheter)

Detta abonnemang kan endast tecknas av fastighetsägare av småhus i Sala. Hushållet blir ansluten till en Omstart/miljöstation och har ingen sophämtning vid fastighetsgräns. Matavfall sorteras i papperspåse som sorteras i miljöstationen alternativt sorteras ut i en hemkompost som är anmäld till Förbundet. Restavfall och returpapper sorteras i miljöstationen. I omstarten kan anslutna hushåll även sortera färgade och ofärgade glasförpackningar, metallförpackningar, pappersförpackningar samt plastförpackningar. I abonnemanget ingår påshållare och papperspåsar för matavfall. Se tabell T.8.

T.8 Omstart/Miljöstation i Sala
Hämtningsavgift
Småhus, helår
1 199 kr/år
Småhus, sommar
718 kr/år

B.5 Flerbostadshus och samfälligheter med gemensam avfallshantering samt verksamheter, Helårsabonnemang

B.5.1 Kärlabonnemang med sortering av matavfall

Restavfall sorteras i kärl enligt vald storlek nedan. Antal kärl dimensioneras utifrån fastighetens behov. Matavfall sorteras i kärl alternativt bottentömmande behållare, i en hemkompost som är anmäld till Förbundet. I abonnemang med sortering av matavfall ingår påshållare samt papperspåsar. Kontakta Förbundet för att ändra frekvens för hämtning av rest- och matavfall eller för dimensionering av kärl. (Se tabell T.9)

T.9 Helårsabonnemang Rest- och matavfall
Antal tömningar/år
Hämtningsavgift:
13 ggr/år
Hämtningsavgift:
26 ggr/år
Hämtningsavgift:
52 ggr/år
Hämtningsavgift:
104 ggr/år
Hämtningsavgift:
156 ggr/år
Restavfall, Kärl litet 140 L (standard)
739 kr/år
1 036 kr/år
2 070 kr/år
Erbjuds ej
Erbjuds ej
Restavfall, Kärl mellan 190 L
952 kr/år
1 334 kr/år
2 669 kr/år
6 670 kr/år
9 339 kr/år
Restavfall, Kärl stort 370 L
Erbjuds ej
2 462 kr/år
4 923 kr/år
12 306 kr/år
17 229 kr/år
Restavfall, 4-hjuligt kärl (660 L)
Erbjuds ej
3 904 kr/år
7 805 kr/år
19 514 kr/år
27 318 kr/år
Matavfall, Kärl 140 L
Erbjuds ej
0 kr/år
0 kr/år
0 kr/år
0 kr/år
Matavfall, Kärl 240 L
Erbjuds ej
0 kr/år
0 kr/år
0 kr/år
0 kr/år
Matavfall, Kärl 400 L (ej nytecknande)
Erbjuds ej
0 kr/år
0 kr/år
0 kr/år
0 kr/år
B.5.2 Avgift för felaktig källsortering

Sedan den 1 januari 2024 är det obligatoriskt för hushåll och verksamheter att sortera ut sitt matavfall. Det är inte längre möjligt att välja abonnemang osorterat eftersom matavfall ska sorteras vid källan och hållas separat från annat avfall. Abonnemang osorterat upphör därmed och i stället ska ett abonnemang med utsortering av matavfall väljas. Om sorteringen vid upprepade tillfällen inte fungerar kommer en avgift för felaktig källsortering att tas ut i enlighet med tabell T.10, i stället för avgiften för det valda abonnemanget.

T.10 Felaktig källsortering
Antal tömningar/år
Hämtningsavgift:
26 ggr/år
Hämtningsavgift:
52 ggr/år
Hämtningsavgift:
104 ggr/år
Hämtningsavgift:
156 ggr/år
Felaktig källsortering, Kärl litet
5 118 kr/år
10 234 kr/år
Erbjuds ej
Erbjuds ej
Felaktig källsortering, Kärl mellan
6 597 kr/år
13 194 kr/år
32 986 kr/år
46 182 kr/år
Felaktig källsortering, Kärl stort
12 172 kr/år
24 343 kr/år
60 855 kr/år
85 197 kr/år
Felaktig källsortering, 4-hjuligt kärl (660 L)
19 300 kr/år
38 596 kr/år
96 492 kr/år
135 087 kr/år

B.6 Flerbostadshus och samfälligheter med gemensam avfallshantering samt verksamheter, Sommarabonnemang (vecka 18-38 eller 19-39)

B.6.1 Kärlabonnemang med sortering av matavfall

Restavfall sorteras i kärl enligt vald storlek nedan. Antal kärl dimensioneras utifrån fastighetens behov. Matavfall sorteras i kärl alternativt bottentömmande behållare eller i en hemkompost som är anmäld till Förbundet. I abonnemang med sortering av matavfall ingår påshållare samt papperspåsar. Kontakta Förbundet för att ändra frekvens för hämtning av matavfall. Se tabell T.11.

T.11 Sommarabonnemang restavfall
Antal tömningar/år
Hämtningsavgift:
Var fjärde vecka 6 ggr/år
Hämtningsavgift:
Varannan vecka 11 ggr/år
Hämtningsavgift:
Varje vecka 22 ggr/år
Hämtningsavgift:
Två gånger/vecka 44 ggr/år
Restavfall, Kärl litet
442 kr/år
621 kr/år
1 242 kr/år
Erbjuds ej
Restavfall, Kärl mellan
572 kr/år
800 kr/år
1 601 kr/år
4 001 kr/år
Restavfall, Kärl stort
Erbjuds ej
1 477 kr/år
2 954 kr/år
7 383 kr/år
Restavfall, 4-hjuligt kärl (660 L)
Erbjuds ej
2 342 kr/år
4 684 kr/år
11 709 kr/år
Matavfall, Kärl 140 L
Erbjuds ej
0 kr/år
0 kr/år
0 kr/år
Matavfall, Kärl 240 L
Erbjuds ej
0 kr/år
0 kr/år
0 kr/år
Matavfall, Kärl 400 L (ej nytecknande)
Erbjuds ej
0 kr/år
0 kr/år
0 kr/år
B.6.2 Avgift för felaktig källsortering

Sedan den 1 januari 2024 är det obligatoriskt för hushåll och verksamheter att sortera ut sitt matavfall. Det är inte längre möjligt att välja abonnemang osorterat eftersom matavfall ska sorteras vid källan och hållas separat från annat avfall. Abonnemang osorterat upphör därmed och i stället ska ett abonnemang med utsortering av matavfall väljas. Om sorteringen vid upprepade tillfällen inte fungerar kommer en avgift för felaktig källsortering att tas ut i enlighet med tabell T.12, i stället för avgiften för det valda abonnemanget.

T.12 Felaktig källsortering
Antal tömningar/år
Hämtningsavgift:
Varannan vecka 11 ggr/år
Hämtningsavgift:
Varje vecka 22 ggr/år
Hämtningsavgift:
Två gånger/vecka 44 ggr/år
Felaktig källsortering, Kärl litet
3 093 kr/år
6 140 kr/år
Erbjuds ej
Felaktig källsortering, Kärl mellan
3 957 kr/år
7 918 kr/år
19 790 kr/år
Felaktig källsortering, Kärl stort
7 303 kr/år
14 606 kr/år
36 503 kr/år
Felaktig källsortering, 4-hjuligt kärl (660 L)
11 580 kr/år
23 159 kr/år
75 875 kr/år

B.7 Flerbostadshus och samfälligheter med gemensam avfallshantering samt verksamheter med bottentömmande behållare

B.7.1 Bottentömmande behållare med sortering av matavfall

Bottentömmande behållare är markbehållare eller underjordsbehållare som töms med kranbil. Behållare för rest- avfall (se tabell T.13 och T.14) respektive matavfall (se tabell T.15 och T.16) samt placering ska alltid godkännas av Förbundet. Behållare tillhandahålls av abonnenten. Insatssäck där så behövs ingår för såväl restavfalls- som mat- avfallsbehållare. Matavfall sorteras ut separat. Detta abonnemang kan endast tecknas i samråd med Förbundet.

T.13 Behållare Restavfall Helårsabonnemang
Storlek
behållare
Hämtningsavgift:
13 ggr/år
Hämtningsavgift:
26 ggr/år
Hämtningsavgift:
52 ggr/år
Hämtningsavgift:
104 ggr/år
Hämtningsavgift:
156 ggr/år
≤ 0,8 m3
2 745 kr/år
3 844 kr/år
7 687 kr/år
19 217 kr/år
26 904 kr/år
≤ 1,6 m3
4 462 kr/år
6 245 kr/år
12 491 kr/år
31 226 kr/år
43 718 kr/år
≤ 2,4 m3
7 551 kr/år
10 570 kr/år
21 137 kr/år
52 847 kr/år
73 711 kr/år
≤ 3,2 m3
10 295 kr/år
14 411 kr/år
28 825 kr/år
72 061 kr/år
100 889 kr/år
≤ 5 m3
17 159 kr/år
24 130 kr/år
48 041 kr/år
120 103 kr/år
168 145 kr/år
T.14 Behållare Restavfall Sommarabonnemang
Vecka 18-38 eller 19-39
Storlek behållare
Hämtningsavgift:
Varannan vecka 11 ggr/år
Hämtningsavgift:
Varje vecka 22 ggr/år
Hämtningsavgift:
Två gånger/vecka 44 ggr/år
≤ 0,8 m3
2 307 kr/år
4 612 kr/år
11 531 kr/år
≤ 1,6 m3
3 737 kr/år
7 494 kr/år
18 736 kr/år
≤ 2,4 m3
6 342 kr/år
12 682 kr/år
31 709 kr/år
≤ 3,2 m3
8 647 kr/år
17 296 kr/år
43 237 kr/år
≤ 5 m3
14 411 kr/år
28 825 kr/år
72 061 kr/år
T.15 Behållare Matavfall
Storlek
behållare
Hämtningsavgift:
26 ggr/år
Hämtningsavgift:
52 ggr/år
Hämtningsavgift:
104 ggr/år
Hämtningsavgift:
156 ggr/år
≤ 0,8 m3
0 kr/år
0 kr/år
0 kr/år
0 kr/år
T.16 Behållare Matavfall Sommarabonnemang
Vecka 18-38 eller 19-39
Storlek behållare
Hämtningsavgift:
Varannan vecka 11 ggr/år
Hämtningsavgift:
Varje vecka 22 ggr/år
Hämtningsavgift:
Två gånger/vecka 44 ggr/år
≤ 0,8 m3
0 kr/år
0 kr/år
0 kr/år
B.7.2 Avgift för felaktig källsortering, Bottentömmande behållare

Sedan den 1 januari 2024 är det obligatoriskt för hushåll och verksamheter att sortera ut sitt matavfall. Det är inte längre möjligt att välja abonnemang osorterat eftersom matavfall ska sorteras vid källan och hållas separat från annat avfall. Abonnemang osorterat upphör därmed och i stället ska ett abonnemang med utsortering av matavfall väljas. Om sorteringen vid upprepade tillfällen inte fungerar kommer en avgift för felaktig källsortering att tas ut i enlighet med tabell T.17 och T 18, i stället för avgiften för det valda abonnemanget.

T.17 Felaktig källsortering, bottentömmande behållare
Storlek
behållare
Hämtningsavgift:
26 ggr/år
Hämtningsavgift:
52 ggr/år
Hämtningsavgift:
104 ggr/år
Hämtningsavgift:
156 ggr/år
≤ 0,8 m3
19 006 kr/år
38 011 kr/år
95 030 kr/år
133 003 kr/år
≤ 1,6 m3
30 883 kr/år
61 770 kr/år
154 419 kr/år
216 130 kr/år
≤ 2,4 m3
52 266 kr/år
104 530 kr/år
261 329 kr/år
354 486 kr/år
≤ 3,2 m3
71 270 kr/år
142 542 kr/år
356 478 kr/år
498 763 kr/år
≤ 5 m3
118 894 kr/år
237 571 kr/år
593 925 kr/år
831 269 kr/år
T.18 Felaktig källsortering, bottentömmande behållare sommarabonnemang
Vecka 18-38 eller 19-39
Storlek behållare
Hämtningsavgift:
Varannan vecka 11 ggr/år
Hämtningsavgift:
Varje vecka 22 ggr/år
Hämtningsavgift:
Två gånger/vecka 44 ggr/år
≤ 0,8 m3
11 402 kr/år
22 801 kr/år
57 002 kr/år
≤ 1,6 m3
18 524 kr/år
37 050 kr/år
92 627 kr/år
≤ 2,4 m3
31 352 kr/år
62 700 kr/år
156 754 kr/år
≤ 3,2 m3
42 751 kr/år
85 502 kr/år
213 754 kr/år
≤ 5 m3
71 251 kr/år
142 504 kr/år
356 257 kr/år

B.8 Flerbostadshus, samfälligheter med gemensam avfallshantering samt verksamheter, tömning av container eller komprimator

B.8.1 Hämtning av container eller komprimator för restavfall hos flerbostadshus, samfälligheter med gemensam avfallshantering samt verksamheter. Gäller även anläggning med sopsug.

Övervikt får ej förekomma. Container eller komprimator tillhandahålls av abonnenten, alternativt hyrs av Förbundet. Typ av komprimator ska godkännas av Förbundet. Matavfall ska sorteras ut separat. Detta abonnemang kan endast tecknas i samråd med Förbundet. I taxan ingår inte kostnaden för hyra av behållare. Se tabell T.19.

T.19 Utsättning och intagning av container eller komprimator
Behållare
Utsättning
Intagning
Container
1 789 kr/container
1 789 kr/container
Komprimator
2 684 kr/komprimator
2 684 kr/komprimator
B.8.2 Container med restavfallsom töms på plats med sortering av matavfall

Abonnent tillhandahåller behållare för restavfall alternativt hyr behållare av Förbundet. Behållare för restavfall samt placering ska alltid godkännas av Förbundet. Matavfall sorteras ut separat. Detta abonnemang kan endast tecknas i samråd med Förbundet. I taxan T.20 och T.21 ingår inte kostnaden för hyra av behållare.

T.20 Abonnemang Restavfall
Helårsabonnemang
Storlek
Hämtningsavgift:
13 ggr/år
Hämtningsavgift:
26 ggr/år
Hämtningsavgift:
52 ggr/år
Hämtningsavgift:
104 ggr/år
Hämtningsavgift:
156 ggr/år
Container 3-5 m3
13 726 kr/år
19 217 kr/år
38 435 kr/år
96 084 kr/år
134 516 kr/år
Container 6-8 m3
27 452 kr/år
38 435 kr/år
76 867 kr/år
192 167 kr/år
Erbjuds ej
T.21 Abonnemang Restavfall
Sommarabonnemang
Storlek
Hämtningsavgift:
11 ggr/år
Hämtningsavgift:
22 ggr/år
Hämtningsavgift:
44 ggr/år
Container 3-5 m3
11 531 kr/år
23 060 kr/år
57 649 kr/år
Container 6-8 m3
23 060 kr/år
46 121 kr/år
115 300 kr/år
B.8.3 Avgift för felaktig källsortering, container

Sedan den 1 januari 2024 är det obligatoriskt för hushåll och verksamheter att sortera ut sitt matavfall. Det är inte längre möjligt att välja abonnemang osorterat eftersom matavfall ska sorteras vid källan och hållas separat från annat avfall. Abonnemang osorterat upphör därmed och i stället ska ett abonnemang med utsortering av matavfall väljas. Om sorteringen vid upprepade tillfällen inte fungerar kommer en avgift för felaktig källsortering att tas ut i enlighet med tabell T.22, i stället för avgiften för det valda abonnemanget.

T.22 Felaktig källsortering, container
Helår, storlek
Hämtningsavgift:
26 ggr/år
Hämtningsavgift:
52 ggr/år
Hämtningsavgift:
104 ggr/år
3-5 m3
95 003 kr/år
190 402 kr/år
475 012 kr/år
6-8 m3
190 402 kr/år
380 802 kr/år
950 003 kr/år
Sommar, storlek
Hämtningsavgift:
11 ggr/år
Hämtningsavgift:
22 ggr/år
Hämtningsavgift:
44 ggr/år
3-5 m3
57 002 kr/år
114 002 kr/år
285 006 kr/år
6-8 m3
114 002 kr/år
228 068 kr/år
570 014 kr/år

B.9 Hämtning av container eller komprimator hos flerbostadshus, samfälligheter med gemensam avfallshantering samt verksamheter. Gäller även anläggningar med sopsug.

Tömning av restavfall i container med lastväxlarfordon eller liftdumperfordon. Övervikt får ej förekomma. Container tillhandahålls av abonnenten, alternativt hyrs behållare av Förbundet. Komprimatortyp ska godkännas av Förbundet. Vid tömning skiftas containern mot en tom på plats alternativt transporteras för tömning och behandling. Matavfall sorteras ut separat. Detta abonnemang kan endast tecknas i samråd med Förbundet. I taxan ingår inte kostnaden för hyra av behållare.

T.23 Hämtning container eller komprimator
Behållare
Tömningsavgift
Behandlingsavgift
Restavfall
Avgift felaktig
källsortering
Behandlingsavgift
matavfall/tidningar/
returpapper
Lastväxlarcontainer
1 789 kr/tömning
1 445 kr/ton
3 417 kr/ton
0 kr/ton
Liftdumpercontainer
1 789 kr/tömning
1 445 kr/ton
3 417 kr/ton
0 kr/ton
Komprimator
2 684 kr/tömning
1 445 kr/ton
3 417 kr/ton
0 kr/ton

B.10 Flerbostadshus och verksamheter med utsorterat matavfall i sluten tank eller avskiljare/kombisystem

Se kapitel J, sid 27.

C Tilläggstjänster och avgifter

C.1 Extra hämtningar och budningar

Se tabell T.24

T.24 Extra hämtning och budningar
Tjänst
Avgift
Hämtning extra säck (ordinarie tur, max 15 kg per säck)
306 kr/säck
Budning (extra hämtning, ej ordinarie tur, utförs inom 3 arbetsdagar från beställning)
502 kr/hämtning
Budning bottentömmande behållare och container som töms på plats (1-3 arbetsdagar). Budningsavgift utöver ordinarie abonnemang
1 789 kr/tömning och behållare
Leverans av matavfallspåsar samt insatssäck till matavfallskärl vid mer än 1 leverans per år för småhus och vid mer än 6 stycken leveranser per år för flerbostadshus och verksamheter
459 kr/leverans

C.2 Dragavstånd och manuell hämtning

Framdragning av kärl och manuell hantering tillämpas endast i undantagsfall då särskilda skäl gör det orimligt att följa ordinarie regler för hämtningsplats, se avfallsföreskrifterna. Om dragavstånd efter bedömning av Förbundet krävs kommer extra avgift tas ut.

Förutsättningen för att beviljas dragavstånd är att hela dragvägen är hårdgjord, halkfri, utan trånga passager eller hinder och utan lutning. Utifrån aktuellt abonnemang (antal hämtningar per år och antal kärl) beräknas en total årlig avgift för dragavståndet. Tabellen T.25 och T.26 redovisar avgiften per kärl och hämtningstillfälle, för olika drag- avstånd.

Avgiften debiteras även om det vid enstaka tillfällen inte skulle vara dragavstånd. Det åligger abonnenten att påvisa att behovet av tjänsten inte längre behövs. Dragavståndet avser enkel väg från fordonets placering – mitten på vaggan (baklastare) eller när armen är nedfälld (sidlastare) – till kärlets placering alternativt till dörren på avfalls utrymmet. Avståndet mäts med hjälp av mäthjul. Vid delade kärl debiteras endast den anläggning där kärlet/kärlen står.

T.25 Dragavstånd baklastare
Dragavstånd* baklastande sopbil
Avgift per kärl och tillfälle
0-10,99 meter
0 kr
11-30,99 meter
121 kr
över 31 meter
163 kr

* = Enkel väg

T.26 Dragavstånd sidlastare
Dragavstånd* sidlastande sopbil
Avgift per kärl och tillfälle
0-1,6 meter
0 kr
1,61-5 meter
26 kr
5,01-10,99 meter
51 kr
11-30,99 meter
121 kr
över 31 meter
163 kr

* = Enkel väg

Avgift för manuell hantering kan debiteras utöver ordinarie hantering, exempelvis vid upplåsning av kärl eller om kärlen måste vändas vid tömningstillfället för att kunna tömmas. (Se tabell T.27)

T.27 Manuell hantering
Tjänst
Avgift
Manuell hantering
51 kr/tillfälle

C.3 Tilläggsavgifter

C.3.1 Ändring av abonnemang

Ändring av abonnemang är som huvudregel kostnadsfri och gäller i minst 6 månader. Vid ytterligare ändring av abonnemanget inom 6 månader kommer Förbundet att ta ut en avgift på 460 kr/tillfälle. Ingen avgift utgår om abonnemanget ändras av Förbundet. Ett avgiftsfritt val ingår vid nybyggnation och ägarbyte.

C.3.2 Felsortering och hantering

Om avfallet inte sorteras enligt regler för gällande abonnemang påpekas detta skriftligen för fastighetsägaren. Efter upprepade påpekanden om att föreskrifter för sortering inte följs kan avgift tas ut (se bilaga 2 i avfallsföreskrifterna). Behållare som innehåller avfall blandat med farligt avfall eller el-avfall lämnas kvar (utom vid budning av farligt avfall se punkt G). När fastighetsägare eller nyttjanderättshavaren har packat om och tagit bort felaktigt sorterat avfall kan tömning ske. Tömning sker vid nästa ordinarie hämtningstillfälle alternativt finns möjlighet att beställa budning mot avgift.

Förbundet får ta ut avgift för överfull behållare. Överfull behållare innebär att avfall inte ryms i behållaren det vill säga faller ur kärlet vid tömning, om avfallet är betydligt över kanten om lock saknas eller att locket inte går att stänga. Om behållaren uppenbart inte räcker till för det avfall som uppkommer vid fastigheten, trots upprepade påpekanden, kan Förbundet anpassa abonnemanget till rådande förhållanden. Se tabell T.28.

T.28 Felsorteringsavgifter
Typ av avgift
Avgift
Felsorteringsavgift: alla kärlstorlekar
510 kr/behållare och tillfälle
Felsorteringsavgift: bottentömmande behållare och container som töms på plats
2 550 kr/behållare och tillfälle
Felsorteringsavgift: Lastväxlarcontainer eller liftdumpercontainer (utöver behandlingsavgift). Behandlingsavgift för det avfall som finns i behållaren tillkommer utöver felsorteringsavgiften
1 530 kr/behållare och tillfälle
Felsorteringsavgift Elavfall/Farligt avfall: Behållaren inne- håller farligt avfall eller elektronik som upptäcks efter tömning
5 100 kr/behållare och tillfälle
Hanteringsavgift överfull behållare
306 kr/behållare och tillfälle

C.4 Undantag från avfallsföreskrifterna, Förlängt hämtningsintervall

Efter ansökan till Förbundet kan ett abonnemang medges med förlängt hämtningsintervall. Villkor för undantaget är att godkänd hemkompost används. Minsta kärlstorlek för restavfall är ett krav. Närboende fastighetsägare kan efter anmälan till Förbundet dela kärl. Se tabell T.29.

T.29 Förlängt hämtningsintervall
Antal tömningar/år
Hämtningsavgift:
En gång i kvartalet 4 ggr/år
Hämtningsavgift:
Sommarsäsong 2 ggr/år
Helår, Restavfall, Kärl litet
515 kr/år
Sommarperiod vecka 18-38 eller 19-39, Restavfall, Kärl litet
309 kr/år

D. Insamling av returpapper

Denna insamling omfattar returpapper som är avfall under kommunalt ansvar. Returpapper kan lämnas kostnadsfritt vid publika insamlingsplatser som till exempel:

  • Återvinningsstationer (se var de finns på sopor.nu).
  • Återbruken (enbart för hushåll).
  • Singelstationer för Returpapper.
  • Omstarter (gäller enbart för hushåll i Sala kommun).

Returpapper kan också hämtas enligt nedanstående tilläggstjänster.

D.1 FNI-abonnemang returpapper

Vafabmiljö erbjuder en tilläggstjänst som innebär en möjlighet att beställa fastighetsnära insamling (FNI) av returpapper och kontorspapper. Tjänsten kan beställas av:

  • Ägare till flerbostadshus
  • Samfälligheter och bostadsrättsföreningar för småhus med gemensam fakturering
  • Organisationer, företag och kommunala verksamheter

Detta gäller tills vidare endast i kommunerna; Arboga, Kungsör, Köping, Hallstahammar, Enköping, Sala, Västerås, se tabell T.30.

Hämtning av returpapper 2 gånger per vecka samt kärlstorlek 600-660 liter för returpapper kan inte nytecknas. Dessa storlekar ska av arbetsmiljöskäl arbetas bort och kommer att ersättas av andra hämtningslösningar. Behållare för bottentömmande hämtning tillhandahålls av abonnenten. Insatssäck där så behövs ingår. Detta abonnemang gäller för befintlig hämtning och kan endast nytecknas i samråd med Förbundet.Vid containerhämtning tillhandahåller abonnenten behållare alternativt hyr behållare av Förbundet. Behållare för returpapper samt placering ska alltid godkännas av Förbundet. Detta abonnemang gäller för befintlig hämtning och kan endast nytecknas i samråd med Förbundet. I hämtningsavgiften ovan ingår inte kostnaden för hyra av behållare.

Nya FNI abonnemang för returpapper startar senast 3 månader efter beställning.

T.30 FNI-abonnemang för Returpapper
Hämtningsavgift för
FNI-abonnemang: 13 ggr/år
Hämtningsavgift för
FNI-abonnemang: 26 ggr/år
Hämtningsavgift för
FNI-abonnemang: 52 ggr/år
Hämtningsavgift för
FNI-abonnemang: 104 ggr/år*
Kärl mellan (dvs mindre än 370 liter)
500 kr/år
995 kr/år
1 989 kr/år
4 973 kr/år
Kärl stort (dvs 370 liter eller större)
745 kr/år
1 494 kr/år
2 984 kr/år
7 461 kr/år
Bottentömmande behållare max 5m³
4 590 kr/år
9 180 kr/år
18 360 kr/år
Erbjuds ej
Containerhämtning max 8 m³
11 118 kr/år
22 134 kr/år
44 370 kr/år
Erbjuds ej

*=Abonnemang med hämtning av returpapper 2 gånger per vecka kan inte nytecknas.

D.2 Budning av returpapper

Efter beställning kan även returpapper hämtas vid fastighetsgräns mot avgift, se kriterier under punkt E. Tjänsten kan nyttjas av boende i småhus och flerbostadshus. Vid beställd hämtning ska returpapperet buntas eller förpackas i lämpligt emballage och bestå av max åtta kollin. Varje kolli får max väga 25 kg. Returpapperet ska vara sorterat. Budningstjänsten kan beställas i alla kommuner.

D.3 Godkänd insamlare av returpapper

Returpapper kan hämtas vid fastighetsgräns av annan insamlare än Vafabmiljö. Insamlare av returpapper måste vara godkända av Vafabmiljö och ange i vilka kommuner de har för avsikt att bedriva verksamhet. För att beställa denna tilläggstjänst, kontakta någon av de insamlare som finns listade på Vafabmiljös hemsida. Kostnaden för den tilläggstjänst som beställs kommer att faktureras av utföraren.

E. Hämtning av returpapper, grovavfall samt trädgårdsavfall i kolli

Grovavfall samt trädgårdsavfall från hushållen får lämnas vid återvinningscentralerna (Återbruken) då det ingår i grundavgiften för abonnemanget. Verksamheter kan lämna grovavfall vid Återbruken mot tecknande av Återbrukskort.

Avfallet kan också hämtas vid fastighetsgräns mot avgift efter beställning. Tjänsten kan beställas av fastighetsägare eller hyresgäster i flerbostadshus. Vid hämtning ska avfallet stå i marknivå, vid fastighetsgränsen. Gällande avgifts-skyldighet så gäller punkt 3 i taxan.

Efter beställning kan även returpapper hämtas vid fastighetsgräns mot avgift, se kriterier under punkt E:1. Tjänsten kan endast nyttjas av boende i småhus och flerbostadshus. Vid beställd hämtning ska returpapperet buntas eller förpackas i lämpligt emballage (ej sopsäckar) och bestå av max 16 kollin. Varje kolli får max väga 25 kg. Returpapperet ska vara sorterat.

E.1 Den som lämnar grovavfall (sorterat och paketerat löst avfall) eller enstaka ej paketerat gods som uppfyller nedanstående krav ska:

  • Se till att avfallet är sorterat enligt den sortering som finns för Återbruken och förpackat så att hantering underlättas. Endast trädgårdsavfall får packas i sopsäckar. Övrigt grovavfall packas i annat lämpligt emballage.
  • Paketera löst avfall fördelat enligt den sortering som finns för Återbruken.
  • Varje paket eller enstaka gods får inte överstiga: Volym; 1 m³ och max 25 kg, eller längd; 2 m och max 25 kg
  • Max antal enheter som hämtas är totalt 16 st.
  • Om det krävs fler än en person att hämta avfallet inom ovan nämnda begränsningar tillkommer extra debitering, se tjänst E:2 (T.32).
  • En bild på det avfall som ska lämnas ska bifogas beställningen av tjänsten. Bilden används för att verifiera innehållet i ordern och ska överensstämma vid hämtningstillfället.
  • Vid hämtning ska avfallet stå i marknivå, vid fastighetsgränsen.
  • Hämtning utförs inom 14 arbetsdagar efter godkänd order.
  • Max 16 enheter kan hämtas. Överstiger mängden 16 stycken enheter, har Vafabmiljö rätt att inte utföra hämtningen av de överstigande antalen, och istället hänvisa kunden till Återbruket eller beställning av grovavfalls- container.
  • Om grovavfallet inte är paketerat eller sorterat enligt ovanstående har Vafabmiljö rätten att inte utföra hämt- ningen och istället hänvisa kunden till Återbruket eller beställning av grovavfallscontainer.
T.31 Tjänst E.1 Grovavfall eller enstaka ej paketerat gods
Tjänst E.1 Grovavfall (sorterat och paketerat löst avfall) eller enstaka ej paketerat gods
Avgift
Hämtning av grovavfall (sorterat och paketerat löst avfall) eller enstaka ej paketerat gods, max 16 kollin hämtas vid ett tillfälle, hämtas av en person.

Om det krävs fler än en person att hämta avfallet inom ovan nämnda begränsningar tillkommer extra debitering, se tjänst E:2 (T.32)
1-8 kollin: 816 kr
9-16 kollin: 1 632 kr

E.2 Hämtning av grovavfall som är skrymmande eller väger mer än 25 kg:

  • Enstaka gods så som soffa, bord, säng, skåp, hylla etc. behöver ej paketeras.
  • Större gods som exempelvis skåp, soffor och sängar ska nedmonteras i mindre sektioner. Vafabmiljö utför inte nedmontering av möblerna.
  • Se till att avfallet är sorterat enligt den sortering som finns för Återbruken och förpackat så att hantering underlättas.
  • Om grovavfallet inte är paketerat eller nedmonterat enligt ovanstående har Vafabmiljö rätten att inte utföra hämt- ningen och istället hänvisa kunden till Återbruket eller beställning av grovavfallscontainer.
  • Maxvikt; 50 kg per enhet gäller oavsett om godset är paketerat eller ej.
  • En bild på det avfall som ska lämnas ska bifogas beställningen av tjänsten.
  • Vid hämtning ska avfallet stå i marknivå, vid fastighetsgränsen.
  • Hämtning utförs inom 14 arbetsdagar efter godkänd order.
  • Hämtning enligt tjänsten E.2 kräver alltid minst två personer och debiteras enligt tabellen nedan.
  • Timtid för extra personal avser endast arbetstid på plats hos avfallslämnaren.
T.32 Tjänst E.2 Grovavfall som är skrymmande
Tjänst E.2 Grovavfall som är skrymmande eller väger mer än 25 kg
Avgift
Enstaka kollin, så som soffa, säng, skåp etc, behöver ej paketeras.
Maxvikt; 50 kg.
816 kr/kolli samt tillkommande avgift för extra personal.
Extra personal (minimidebitering 1 timme)
357 kr per påbörjad timme.
  • Hämtning av vitvaror (kyl, frys, tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, spis, diskmaskin) omfattas av tjänsten hämtning av farligt avfall, se taxedokumentet avsnitt G.

F. Hämtning av trädgårdsavfall eller grovavfall i tillfälligt uppställd container

Kommunalt trädgårdsavfall och grovavfall kan lämnas på Återbruken, vilket för privatpersoner ingår i grundavgiften. Vafabmiljö erbjuder även hämtning av kommunalt trädgårdsavfall och grovavfall i tillfälligt uppställd container mot avgift. Tjänsten kan användas till exempel vid mindre renoveringar, garagerensningar eller rensning av dödsbon. Grovavfall är avfall som är för tungt, skrymmande eller har andra egenskaper som gör att det inte är lämpligt att samla in i kärl för restavfall.

Containern får inte innehålla elektronik eller farligt avfall, detta måste hanteras separat. Felsorteringsavgift kommer att tas ut om det upptäcks efter tömning av containern.

Container tillhandahålls av abonnenten alternativt hyrs av Vafabmiljö. Placering ska alltid godkännas av Vafabmiljö. För kostnad av hyra av container kontakta vår kundcenter för prisuppgift.

Avgifterna avser tömning av containern samt behandling av trädgårdsavfall eller grovavfall.

T.33 Utsättning och hämtning av container
Tillhandahållande av container
Avgift
Utsättning av container
1 789 kr/container
Hemtagning av container
1 789 kr/container
Tömning
Avgift
Tillfällig container, tömningsavgift
1 789 kr/tömning
Behandling
Avgift
Blandat trädgårdsavfall (ris, kvistar, grenar, jord, gräs, löv etc)
949 kr/ton
Grovavfall, ej farligt avfall och elektronik
1 875 kr/ton
Felsorteringsavgift
Avgift
Om containern innehåller farligt avfall eller elektronik som upptäcks i efterhand.
Felsorteringsavgiften tillkommer utöver behandlingsavgiften.
5 100 kr/container och tillfälle

G. Hämtning av farligt avfall

Farligt avfall inklusive elavfall från hushållen får kostnadsfritt lämnas vid återvinnings-centralerna (Återbruken). Avfallet kan också hämtas vid fastighetsgräns mot avgift efter beställning, se tabell T.34. Tjänsten kan nyttjas av småhus och flerbostadshus. Vid beställning uppges vilken typ av farligt avfall som ska hämtas. Av säkerhetsskäl ska överlämnandet ske personligen. Avfallet ska förpackas i lämpligt emballage och förses med märkning. I avgiften ingår hämtning och behandling.

T.34 Hämtning av farligt avfall
Tjänst
Avgift
Hämtning av farligt avfall, volym max 2 st papperskassar om ca 45 liter/st
918 kr/tillfälle
Hämtning av kyl/frys
510 kr/enhet

H. Hämtning av latrin

Tjänsten kan nyttjas av småhus och verksamheter. Latrinhämtning utförs varannan eller var fjärde vecka under sommarperioden, vecka 18-39. Övrig tid under året kan hämtning beställas genom budning. I avgiften ingår hämtning av ett latrinkärl samt behandling. Ett kärl lämnas i retur per hämtat kärl. Det är ej ett krav att ha abonnemang för att budning ska kunna ske. Hämtning under sommarsäsong utförs i samband med ordinarie tur. (Se tabell T.35)

T.35 Hämtning av latrin
Abonnemang (vecka 18-38 eller vecka 19-39)
Avgift
Sommarhämtning var 4:e vecka (6 ggr/säsong)
3 921 kr/säsong
Sommarhämtning var 14:e dag (11 ggr/säsong)
7 188 kr/säsong
Tilläggstjänster
Per kärl
Budningsavgift hämtning av latrinkärl
654 kr/kärl
Avgift för utkörning av ett extra latrinkärl
415 kr/kärl

I. Tömning av slam från enskilda avloppsanläggningar

I.1. Tömning av slam från slamavskiljare (WC/BDT), sluten tank och minireningsverk

Slam från enskilda avloppsanläggningar är en del av kommunens avfallsansvar. Kommunen ansvarar därmed för att detta avfall samlas in och transporteras bort från den fastighet där avfallet finns för att slutligen behandlas. Som utförare av tjänsten avses Vafabmiljö eller den som Vafabmiljö anlitar för hantering av det avfall som omfattas av förbundets ansvar.

Taxa för tömning av slam består av två delar: fast avgift samt behandlingsavgift. Den fasta avgiften omfattar administration av det kommunala uppdraget samt tillhandahållande av tömningstjänst och inkluderar planering, framkörning, förberedelse för uppdraget samt transport från och till tömningsplatsen.

Behandlingsavgiften baseras på anläggningens storlek oavsett den mängd som hämtas, samt tömningstid och behandlingsavgift.

Med bomkörning menas att anläggningen vid tömningstillfället inte är åtkomlig för tömning. Det kan till exempel handla om en stock eller träd som fallit över vägen, en bil står parkerad över brunnslocket, brunnen eller brunnslocket är inte utmärkt med vimpel, eller att det inte är snöröjt. För bomkörning tas en särskild avgift ut. 26 Inför en schemalagd tömning skickas ett aviseringsbrev ut till fastighetsägaren. Om avbokning inte sker innan tömningsdagen så kommer Vafabmiljö att debitera kunden enligt följande:

  • Om fastighetsägaren meddelar att tömning inte behövs i samband med att slambilen befinner sig hos denne, och tömning av avloppsanläggningen inte har påbörjats så debiteras den fasta avgiften.
  • Om tömning har påbörjats hos fastighetsägaren och denne då meddelar att tömning inte behövs, så debiteras både fast avgift och behandlingsavgift som vid en ordinarie tömning.

De fastighetsägare som i god tid avbokar den planerade tömningen och då anger att någon annan redan utfört tömningen kommer att lämnas över till ansvarig nämnd hos fastighetsägarens kommun för tillsyn.

T.36 Tömning av slam
Fast avgift
Avgift
Regelbunden tömning av slamavskiljare, slutna tankar, minireningsverk. Alla tank- och brunnsvolymer.
753 kr/tömning
Samtidig tömning på enskild fastighet. Tömning av BDT*-anläggning i samband med tömning av sluten tank eller annan avskiljare. Förutsätter att slamfordonet ej behöver flyttas.
0 kr för tillkommande brunn

*) BDT = Bad-, disk- och tvättvatten kommer från: diskbänken, diskmaskinen, handfat, dusch och badkar samt tvätt och tvättmaskin. Kallas också gråvatten. Kunder som inte är kopplade mot kommunalt vatten och avlopp har en köksbrunn som ska slamsugas.

Behandlingsavgift
Avgift
Avgift per m3, baseras på anläggningens storlek.
203 kr/m3
Tilläggstjänster (tillkommande avgifter utöver ovanstående avgifter)
Avgift
Tillägg för budning. Utförs inom 5 arbetsdagar från beställning.
320 kr/tömning
Tillägg för akut tömning under ordinarie arbetstid (vardagar 07.00-16.00.) Utförs inom 24 timmar efter beställning.
3 064 kr/tömning
Tillägg för akut tömning, övrig tid. Utförs inom 24 timmar efter beställning, all övrig tid utöver ordinarie arbetstid (vardagar 07.00-16.00)
4 759 kr/tömning
Tillägg för tidsbestämd tömning som utföres under ordinarie arbetstid (vardagar 07.00-16.00)
3 064 kr/tömning
Slangdragning över 25 m debiteras för varje påbörjat 10-metersintervall. Vid delad anläggning debiteras anläggningsägaren.
160 kr/10 meter utöver 25 meter
Avgift då uppdraget inte kunnat utföras
Avgift
Bomkörning, anläggningen ej åtkomlig
400 kr/tillfälle

I.2 Borttransport och omhändertagande av fosforfiltermaterial från enskilda avlopp

I tjänsterna nedan ingår ej byte eller nytt filtermaterial, se tabell T.37. Inför tömning av fosforfälla ska fastighetsinnehavaren förbereda anläggningen enligt 24 § avfallsföreskrifterna så att tömning kan ske med slamsug eller kranbil.

T.37 Fosforfilter
Tjänst
Avgift
Borttransport och omhändertagande av fosforfiltermaterial i säck, alternativt filterkassett, 0-1 000 kg, kranbil.
3 636 kr/tömning
Tömning av löst fosforfiltermaterial med sugbil inklusive omhändertagande. Fast pris upp till 3 timmar inklusive framkörning, sugning och lossning. Mängd ≤ 1 000 kg
6 798 kr/tömning
Tillägg för tidsåtgång > 3 timmar, sugbil
1 995 kr/timme
Tillägg för extra beställd tömning. Utförs inom 10 arbetsdagar från beställning
3 325 kr/tömning
Bomkörning
1 583 kr/tillfälle

J. Tömning av fettavskiljare samt utsorterat matavfall i sluten tank eller avskiljare/kombisystem

Fett från fettavskiljare (påkopplat på avloppsledningen) är en del av kommunens avfallsansvar. Kommunen ansvarar därmed för att detta avfall samlas in och transporteras bort från den fastighet där avfallet finns för att slutligen behandlas. Som utförare av tjänsten avses Vafabmiljö eller den som Vafabmiljö anlitar för hantering av det avfall som omfattas av förbundets ansvar.

Det spillfett som uppstår i restaurangers fritöser eller stekbord, är inte ett kommunalt avfall.

Tjänsten tömning av fettavskiljare samt utsorterat matavfall i sluten tank eller avskiljare/kombisystem består av två olika tjänster som redovisas i olika tabeller:

  • J.1 Abonnemang tömning av fettavskiljare samt utsorterat matavfall i sluten tank eller avskiljare/kombisystem
  • J.2 Behovsbaserad tömning av fettavskiljare samt utsorterat matavfall i sluten tank eller avskiljare/kombisystem

J.1 Abonnemang tömning av fettavskiljare samt utsorterat matavfall i sluten tank eller avskiljare/kombisystem

För verksamheter som omfattas av kravet för fettavskiljare, med över året regelbunden hantering av livsmedel, kan abonnemang tecknas för månadsvis tömning av fettavskiljare. Abonnemanget kan även tecknas för tömning av matavfall i sluten tank eller avskiljare/kombisystem för matavfall kopplad till avfallskvarn. Abonnemang kan tecknas för 12 gånger per år alternativt 6 gånger per år.

Taxan består av två delar: en fast avgift och en behandlingsavgift. Den fasta avgiften inkluderar framkörning samt tömning och baseras på transporten. Behandlingsavgiften baseras på anläggningens storlek och tömningstid.

Tömning av fettavskiljare, sluten tank och avskiljare/kombisystem för matavfall ska normalt ske 12 gånger per år. Verksamheter kan efter medgivande från Förbundet även teckna abonnemang för tömning 6 gånger per år. Se tabell T.38. Vid behov av ytterligare tömning se tabell T.39. Avgiften blir då den fasta avgiften + behandlingsavgiften + avgift för aktuell tilläggstjänst.

T.38 Abonnemang tömning av fettavskiljare
Fast avgift
Avgift
Abonnemang regelbunden tömning 12 gånger/år
Alla volymer
12 240 kr/år
Abonnemang regelbunden tömning 6 gånger/år
Alla volymer
6 120 kr/år
Rörlig avgift
Avgift
Abonnemang, 12 tömningar per år. Avgift per m3 och år baserat på anläggningens storlek.
9 180 kr/m3 och år*
Abonnemang, 6 tömningar per år. Avgift per m3 och år baserat på anläggningens storlek.
4 590 kr/m3 och år*

*= Behandlingsavgiften baseras på anläggningens storlek och inte verkligt behandlad volym.

Tilläggstjänster (tillkommande avgifter utöver ovanstående avgifter)
Avgift
Bomkörning
400 kr/tillfälle
Slangdragning över 25 meter debiteras för varje påbörjat 10-metersintervall Vid delad anläggning debiteras anläggningsägaren
155 kr /10 m utöver 25 meter

J.2 Behovsbaserad tömning av fettavskiljare samt utsorterat matavfall i sluten tank eller avskiljare/kombisystem

För verksamheter, som omfattas av kravet för fettavskiljare, med oregelbunden hantering av livsmedel, såsom säsongsöppna restauranger. Vid behov av extra tömning (utöver abonnemang) används tilläggstjänsterna i tabell T39. Tjänsten kan även användas för tömning av matavfall i sluten tank eller avskiljare/kombisystem för matavfall kopplad till avfallskvarn. Taxan består av två delar: en fast avgift och en behandlingsavgift. Den fasta delen inkluderar framkörning samt tömning och baseras på transporten. Behandlingsavgiften baseras på anläggningens storlek och tömningstid. Se tabell T.39.

T.39 Behovsbaserad tömning av fettavskiljare
Fast avgift
Avgift
Tömning av fettavskiljare/sluten tank eller avskiljare/kombisystem för matavfall, 0-3 m3
1 224 kr/tömning
Tömning av fettavskiljare/sluten tank eller avskiljare/kombisystem för matavfall, > 3,1 m3
1 530 kr/tömning
Rörlig avgift
Avgift
Avgift per m3, baseras på mängd fettavskiljarslam vid tömning.
1 043 kr/m3 och år*
Avgift per m3, baseras på mängd kvarnat matavfall vid tömning
0 kr/m3 och år*

*= Behandlingsavgiften baseras på anläggningens storlek och inte verkligt behandlad volym.

Tilläggstjänster (tillkommande avgifter utöver ovanstående avgifter)
Avgift
Budning. Utförs inom 5 arbetsdagar från beställning.
309 kr/tömning
Tillägg för akut tömning, ordinarie arbetstid. Utförs inom 24 tim efter beställning, vardagar 07.00-16.00. Tillämpas även för tidsbestämda tömningar som ej är akuta.
3 064 kr/tömning
Tillägg för akut tömning, övrig tid. Utförs inom 24 tim efter beställning, all övrig tid utöver ordinarie arbetstid vardagar 07.00-16.00
4 598 kr/tömning
Tillägg för tidsbestämd tömning, ej akut, som utföres under ordinarie arbetstid (vardagar 07.00-16.00)
3 064 kr/tömning
Bomkörning
400 kr per tillfälle
Slangdragning över 25 m debiteras för varje påbörjat 10-metersintervall. Vid delad anläggning debiteras anläggningsägaren.
155 kr/10 meter utöver 25 meter

K. Avgifter för ansökan om undantag från avfallsföreskrifterna

Följande avgifter betalas för ansökan till Förbundet om undantag från avfallsföreskrifterna. Övriga undantag handläggs av respektive kommuns tillsynsansvarig

T.40 Undantag från avfallsföreskrifter
Avgift
Tidsbegränsning
Avgift
Avgift för ansökan om hemkompostering av matavfall
Ej tidsbegränsat
357 kr/ansökan
Förlängt hämtningsintervall restavfall
Ej tidsbegränsat
Avgiftsfritt
Delat kärl samt gemensam hämtningsplats
Ej tidsbegränsat
Avgiftsfritt
Uppehåll i hämtning av mat- och restavfall
2 år från beviljad ansökan, maximalt 6 år
714 kr/ansökan
Uppehåll i hämtning av slam
2 år från beviljad ansökan, maximalt 6 år
714 kr/ansökan

L. Tilläggsavgift vid försvårad hämtning

Hämtningsförhållanden innebär en klassificering av hämtställen där tömning eller hämtning av avfall sker på plats hos fastighetsägaren. Hämtställena bedöms utifrån möjligheten för Förbundet att utföra uppdraget att hämta det kommunala avfallet fastighetsnära med ordinarie fordon. Gäller för hämtning av restavfall, matavfall, returpapper och förpackningar.

Hämtningsförhållande 1 utgör huvudregel. Hämtningsförhållandena 2-4 utgör undantag. Tilläggstaxa enligt förhållande 2-4 tillämpas när förutsättningarna uppfylls enligt beskrivningarna nedan.

Definition av ordinarie fordon:
Sidlastare
Baklastare
Kranbil
Längd 8,3 m
Längd 9,6 m
Längd 11,15 m
Höjd 3,55 m
Höjd 3,2 m
Höjd 3,85 m
Bredd 2,55 m
Bredd 2,55 m
Bredd 2,55 m
Tjänstevikt 16 210 kg
Tjänstevikt 17 400 kg
Tjänstevikt 17 850 kg
Totalvikt 27 000 kg
Totalvikt 26 500 kg
Totalvikt 28 000 kg

Hämtningsstället klassas enligt 1 till 4, där förhållande 1 motsvarar det ordinarie hämtningsförhållandet. Klassificeringen utgör grund för tilläggsavgift.

Förhållande 1

Uppfyller samtliga krav på hämtplatsen. Dragavstånd behöver inte tillämpas. Det ordinarie fordonet fungerar på hämtplatsen eller på en av Vafabmiljö anvisad plats (som ej medfört extra kostnad för Vafabmiljö).

Förhållande 2

Dragavstånd beviljas – om grunderna kan uppfyllas avseende mark, lutning etc. Dragavståndet medför extra kostnad för kunden/fastighetsägaren.

Förhållande 3

Hämtning kan ske med ordinarie fordon, på en anvisad plats som fastighetsinnehavaren ej har rådighet över. Om tredjeman tillhandahåller platsen, utan kostnad för Vafabmiljö tillämpas inte extraavgift enligt förhållande 3. Tredjeman är annan part än aktuell fastighetsägare eller Vafabmiljö. Fastighetsägaren betalar tilläggsavgift när Vafabmiljö behöver ombesörja en hämtningsplats, och Vafabmiljö tvingas betala ersättning för denna hämtplats.

Förhållande 4

Försvårande hämtningsförhållanden råder. Tjänsten tillämpas då farbar väg i enlighet med föreskrifterna, till kärl/behållare saknas. Kärlhämtning och underjordsbehållare där ej ordinarie fordon kan användas. Fastighetsägaren betalar tilläggsavgift i de fall det handlar om enstaka anläggningar och alltså inte anläggningar som finns inom separat utpekade hämtningsområden enligt 28 § i Avfallsföreskrifterna. Tilläggstaxa enligt förhållande 4 tillämpas inte för hämtställen där farbar väg eller vändplats inte kan anläggas med anledning av att omgivningen innehåller sådana höga kulturvärden som skyddas genom lag. Samma sak gäller öar utan fast bro eller färjeförbindelse.

Utifrån aktuellt abonnemang (antal hämtningar per år och antal kärl) beräknas en total årlig avgift för den tillkommande avgiften. Tabellen T.41 redovisar avgiften per behållare och hämtningstillfälle.

T.41 Tillkommande avgifter då Vafabmiljö tillhandahåller plats eller där ordinarie fordon inte kan användas
Tjänst
Tillkommande avgift per behållare och hämtningstillfälle
Vafabmiljö tillhandahåller plats, enligt hämtningsförhållande 3.
51 kr
Hämtning där ordinarie renhållningsfordon inte kan användas, enligt hämtningsförhållande 4.
510 kr

M. Hämtning av förpackningar hos hämtställen med gemensamhetslösningar

Avgift för extra kostsam hämtning av förpackningar, som inte ryms inom den ersättning som producenterna ger kommunerna för att utföra insamlingen. Gäller förpackningar av plast, papper, glas (färgat och ofärgat) samt metall, som omfattas av kravet på fastighetsnära insamling. Kärl ingår i avgiften, medan bottentömmande behållare bekostas av fastighetsägaren. Alla storlekar på kärl och behållare kan inte erbjudas för alla typer av förpackningar.

Förbundet har rätt att besluta om ett annat kostnadsfritt hämtningsintervall, andra storlekar och antal behållare än vad som anges i tabellen för den kostnadsfria hämtningen. Detta med hänsyn till transporteffektivitet, miljöskäl och arbetsmiljöskäl.

Producenternas ersättning för fastighetsnära insamling gäller inte för skrymmande förpackningar. Dessa fraktioner ska i stället lämnas på närmaste återvinningscentral eller en så kallad LIP ”lättillgänglig insamlingsplats” som kommer att tillskapas i regionen under de kommande åren. Skrymmande förpackningar är stora förpackningar som normalt förekommer sällan i hushåll. Det kan vara förpackningar till större produkter som TV, vitvaror och möbler med mera.

Priser visas inklusive moms.

Kostnadsfri hämtning

Kostnadsfri hämtning erbjuds för hämtning varannan vecka för papper- och plastförpackningar samt var fjärde vecka för metall- och glasförpackningar. Glesare hämtningsintervall kan förekomma. Kostnadsfri hämtning visas som grönmarkerade 0 kr i tabell T.42 nedan.

T.42 Kostnadsfri hämtning
Behållare
Volym
Papper/plast varannan vecka
Papper/plast/metall/glas var fjärde vecka
Kärl
Samtliga storlekar upp till 660 liter
0
0
Bottentömmande
Samtliga storlekar upp till 5 m3
0
0

Kostnadsfri hämtning med tätare hämtningsintervall

Kostnadsfri hämtning med tätare hämtningsintervall kan erbjudas i vissa områden, givet vissa förutsättningar vad gäller logistiska och miljömässiga aspekter. Kräver beslut från förbundet innan tillämpning. I de fall tätare hämtning beviljas är hämtningen kostnadsfri. Kostnadsfri hämtning med tätare hämtningsintervall visas som gulmarkerade 0 kr* avgifter i tabellerna T.43, T.44 och T.45 nedan.

Tilläggsavgifter vid behov av tätare hämtningsintervall

Vid behov av tätare hämtningsintervall än det kostnadsfria alternativet kan förfrågan göras till förbundet som gör en bedömning utifrån logistiska och miljömässiga aspekter. Kräver beslut från förbundet innan tillämpning. I de fall tätare hämtning kan erbjudas tas avgift ut enligt tilläggsavgifterna nedan. Tilläggsavgifter vid tätare hämtningsintervall visas som gulmarkerade med avgifter* i tabellerna T.43, T.44 och T.45 nedan.

Rader i tabellen markerade med kryss (x) kan inte erbjudas.

Tilläggsavgifter i tabellerna T.43, T.44 och T.45 visas som kr/behållare år

T.43 Papper-/plastförpackningar
Behållare
Volym
Varje vecka
2 gånger per vecka
Kärl
Samtliga storlekar upp till 660 liter
1 530 kr* eller 0 kr*
4 590 kr
Bottentömmande
Samtliga storlekar upp till 5 m3
10 200 kr* eller 0 kr*
30 600 kr
T.44 Glasförpackningar
Behållare
Volym
Varannan vecka
Varje vecka
2 gånger per vecka
Kärl
Samtliga storlekar upp till 660 liter
765 kr* eller 0 kr*
2 295 kr
x
Bottentömmande
Samtliga storlekar upp till 5 m3
5 100 kr* eller 0 kr*
15 300 kr
35 700 kr
T.45 Metallförpackningar
Behållare
Volym
Varannan vecka
Varje vecka
2 gånger per vecka
Kärl
Samtliga storlekar upp till 660 liter
765 kr* eller 0 kr*
2 295 kr
x
Bottentömmande
Samtliga storlekar upp till 5 m3
5 100 kr* eller 0 kr*
15 300 kr
x

Extra hämtningar och budningar

Vid behov kan fastighetsägaren beställa extra tömning av förpackningskärl. Se avsnitt C.1 och tabell T.24 för avgift.

Dragavstånd

Förbundet får ta ut avgift för dragavstånd. Framdragning av kärl och manuell hantering tillämpas endast i undantagsfall då särskilda skäl gör det orimligt att följa ordinarie regler för hämtningsplats, se avfallsföreskrifterna. Om dragavstånd efter bedömning av Förbundet krävs kommer extra avgift tas ut. Se avsnitt C.2.

Felsortering och hantering

Förbundet får ta ut avgift för överfull behållare. Om behållaren uppenbart inte räcker till för det förpackningsavfall som uppkommer vid fastigheten, trots upprepade påpekanden, kan Förbundet anpassa abonnemanget till rådande förhållanden. Se avsnitt C.3.2 och tabell T.28 för avgift.

Relaterade tjänster

Vanliga frågor

Svar: Grundavgifterna blir oförändrade.

Svar: För flerbostadshus och verksamheter är det svårt att ge ett generellt svar, då både storlek och antalet behållare för restavfall påverkar avgiften. Ju större mängder restavfall du har, desto dyrare blir det. Det gör det också möjligt att påverka dina egna kostnader, om du minskar mängden restavfall. Därför kan det vara bra om du ser över din avfallshantering.

Taxa för tömning av slam består av en fast och en rörlig avgift. Den fasta delen inkluderar framkörning samt tömning och baseras på transporten. Den rörliga avgiften beror på anläggningens storlek och baseras på tömningstid och behandlingsvolym. Taxan ska vara rättvis och hushållen ska betala de faktiska kostnaderna som finns för slamtömning på den aktuella anläggningen. Därför har vi bland annat anpassat avgiften för slangdragning så att den är uppbyggd på samma sätt i alla kommuner. I vissa kommuner har man tidigare subventionerat vissa avgifter, exempelvis slangdragning, bomkörning eller behandling. I det nya upplägget tydliggörs vad de olika delarna i slamtömning faktiskt består av och hur mycket det kostar.

I grundavgiften ingår kostnader för administration såsom kundcenter och fakturering, information, planering och utveckling, registerhållning, IT samt sluttäckning av kommunalförbundets deponier då de inte längre används. Dessutom har du tillgång till Återbruken där du kan lämna grovavfall och farligt avfall. Grundavgift debiteras för alla fastigheter med byggnad där människor vistas och det uppkommer hushållsavfall eller därmed jämförligt avfall.

För att avfallshanteringen ska kunna bära sin egen kostnad måste taxorna balanseras och generellt höjas. Kostnaderna för förbränning av avfall har ökat snabbare än vad taxenivåerna har justerats under de senaste åren. Taxan är miljöstyrande – små kärl och långt intervall mellan hämtningarna, det vill säga mindre mängder restavfall, premieras. Är du bra på att sortera ut förpackningar och matavfall så ska det märkas på fakturan. Läs mer här om taxan, vilka abonnemang vi erbjuder och vad du kan göra för att sänka dina kostnader.

I den fasta avgiften ingår kostnader för administration såsom kundservice och fakturering, information, planering, investeringar på återbruk och avfallsanläggningar, samt sluttäckning av de deponier som inte längre används. För hushåll ingår dessutom återbruken. I den rörliga avgiften ingår hämtning och behandling av ditt avfall baserat på det abonnemang du har valt. Den kan du påverka genom storlek på kärl och hämtningsintervall. Läs gärna mer om abonnemangen under Tjänster.

 

Länk till sidan om våra tjänster.