Förseningar i hämtningen

Vi har tyvärr problem med en sopbil i Västerås, vilket innebär att en del kunder kommer att få sina kärl tömda senare än vanligt. Förseningen gäller följande adresser :
Aspvretsgatan, Bangatan, Emausgatan, Generatorgatan, Gunillbogatan, Gideonsbergsgatan, Haga Parkgatan, Källhagsgatan, Malmabergsgatan, Omformargatan, Skjutbanegatan och Transformatorgatan.

Vi ber om ursäkt och gör allt vi kan för att förseningen ska bli så liten som möjligt.

 

 

Senare hämtningar i Västerås östra delar

Under sommaren kommer vi under perioder tyvärr att hämta hushållsavfallet senare än vanligt, dock på ordinarie hämtningsdag. Låt därför kärlen stå framme. Om det inte är hämtat efter ordinarie hämtningsdag, hör av dig till oss.

Tack för din förståelse och trevlig sommar!

Påverkas vi av sopåkarstrejken i Stockholm?

I onsdags i förra veckan gick flera av RenoNordens miljöarbetare i Stockholm ut i en olaglig strejk. De är missnöjda med sänkta löner och en nyckelinventering som RenoNorden vill göra. Enligt Transportarbetareförbundet är strejken är olaglig.

VafabMiljö anlitar RenoNorden i Enköping och i Sala för hämtning av hushållsavfall. Vi följer därför strejkens händelseförlopp noggrant och har kontinuerlig kontakt med RenoNordens lokala representanter i de båda städerna. Det finns i dagsläget inga tecken på störningar och hämtningarna av avfall fungerar precis som vanligt

Enligt RenoNordens hemsida är det flera miljöarbetare som hoppat av den olagliga strejken och 33 av 40 bilar kör sina vanliga turer i Stockholm i dag.

Vi fortsätter dock att bevaka vad som händer för att kunna vidta de åtgärder som behövs om strejken skulle utvidgas.

Åtgärdsplan för att bekämpa flugor och tips på vad du kan göra hemma

Problemet med flugor i Västerås med omnejd verkar fortsätta. Det kommer även signaler från fler platser i regionen. Vi har anlitat Anticimex för experthjälp. Enligt dem har väderförhållandena varit mycket förmånliga för husflugan och den frodas på många platser. Ingen kan med säkerhet säga om vi är en del av problemet eller inte, men vi tar det säkra för det osäkra. Vi kan vara en del av problematiken. Därför har vi sedan veckan före midsommar vidtagit ett antal åtgärder. Det finns också mycket du som privatperson kan göra.

Anticimex har hjälpt oss att ta fram en åtgärdsplan med aktiviteter på kort- och lång sikt. Åtgärderna syftar främst till att förkorta tiden avfallet finns på anläggningen. Flugor förökar sig snabbt vid rätt förhållanden. Det har resulterat i att vi har:

  • Infört tvåskift för att maximera siktningen av avfall från Mälarenergi. Tvåskift gäller även under helger.
  • Kontinuerlig omsättning av biologiskt material ämnat för biogasproduktion. Materialet som lagras vid biogasanläggningen hålls nu på minimal nivå.
  • Rejectmaterial från biogasproduktionen grävs ned och täcks.
  • Förstärkt redan befintliga städrutiner.
  • Beställt 25 stycken elektriska flugfällor för utplacering.

Åtgärdsplanen har skickats till och godkänts av Länsstyrelsen. Under hösten kommer vi med stöd av Anticimex ta fram särskilda rutiner för avfallshantering för kommande sommarperioder.

Som privatperson kan du också göra en hel del. Här kommer några tips:

Sommar och värme gör att man kan behöva se till sina kärl lite grann för att det ska fungera bra och minska risk för lukt och flugor. Det gäller främst kärlet för matavfall.

  • Se över platsen där du har dina kärl. Är det möjligt att ha dem i skuggan så är det bättre än i direkt solljus.
  • Spola gärna ur dina kärl då och då. Då får du bort kladd som kan locka flugor. Du kan spraya lite ättika i kärlet om du har fått flugor. Eller strö lite släckt kalk i kärlet.
  • Var noga med att vika ihop papperspåsen med matavfall ordentligt innan du lägger den i kärlet, fyll inte påsen mer än till ¾-delar. Om matavfall rinner ut luktar det illa. Låt vått avfall rinna av i diskhon innan det läggs i påsen. Har du blött avfall kan du ta två påsar eller lägg en bit äggkartong eller tidningspapper i botten av påsen.
  • Gå ut med påsen ofta, minst 2-3 gånger i veckan under sommaren.
  • Använd påshållare. Den gör att avfallet ventileras och fuktighet minskar.

Det här är ytterligare några tips man kan ta till om man vill veta ännu mer! Det är lite överkurs! Räk- och kräftskal kan lukta illa. Om du sköljer dem i ett durkslag och slår om lite tidningspapper innan du lägger allt i påsen minskar risk för lukt. Vi har även fått tips från en kund som lägger räkskalen i frysen tills det är dags för hämtning av avfallet.

Papperspåsar och påshållare kan du hämta på de flesta Återbruk.

Nu hoppas vi på en härlig sommar – och mindre flugor!

Sommartider på Kundservice

Sommaren är här och det innebär semestertider även på VafabMiljö. För närvarande är det många som ringer till Kundservice, därför uppmanar vi dig att kika in på vår hemsida för allmän information som kan besvara din fråga. Har du ett ärende är du välkommen att maila till kundservice@vafabmiljo.se så kommer vi behandla ditt ärende så fort vi har möjlighet.

Vi vill också påminna om att kundservice har lunchstängt under vecka 27-31 mellan klockan 12-13.

Ha en trevlig sommar!

VafabMiljö samarbetar med Hallstahammars kommun för att få bukt med sopdumpning i naturen

Nedskräpning i skog och mark runt Återbruket i Hallstahammar har länge varit ett problem. Därför samarbetar nu VafabMiljö och Hallstahammars kommun tillsammans med två stora fastighetsägare, Snefringe Häradsallmänning och Åsby Lantbruksförvaltning, för att få bukt med sopdumpningen.

Fyra banderoller med bild på en älg och med budskapet att VafabMiljö tar emot ditt avfall, samt information om Återbrukets öppettider sätts upp på de platser där nedskräpning ofta sker. Att informera om rätt sätt att återvinna ska förhoppningsvis minska nedskräpningen i området.

Nedskräpningen påverkar miljön negativt

Att människor dumpar avfall i skog och mark leder till en ökad kostnad för kommunen som ofta får städa upp. Kostnaden är något som tyvärr finansieras av skattebetalarna. Dessutom påverkar nedskräpningen miljön negativt då både människor och djur kan skadas. Barn skär sig på glas och plåt. Vilda djur äter plast som täpper till magen.

– Vi vill lyfta det här då nedskräpning länge varit ett återkommande problem som kostar resurser från kommunen och fastighetsägare, men också för att vi försöker göra en gemensam informationssatsning där vi vill göra allmänheten uppmärksammad på problemet. Förslaget om att ha en bild på en älg kom från en av fastighetsägarna, och förhoppningsvis så trycker den på ”samvetsknappen” hos den som står där med vagnen full av skräp. Vi ville på något sätt visa att både djur och människor kan fara illa av skräpet som dumpas i naturen. Vi har många fina rekreationsområden i Hallstahammar och de ska inte vara fulla med skräp. Man ska kunna ta in och njuta av att vara ute i skogen, säger Alexandra Forssén och Elin Agnemo, miljöinspektörer på Bygg- och miljöförvaltningen i Hallstahammars kommun.

Hjälp oss att hålla rent i naturen!

Läs mer på Hallstahammars kommuns webbplats

VafabMiljö samarbetar med Hallstahammars kommun för att få bukt med sopdumpning i naturen

Nedskräpning i skog och mark runt Återbruket i Hallstahammar har länge varit ett problem. Därför samarbetar nu VafabMiljö och Hallstahammars kommun tillsammans med två stora fastighetsägare, Snefringe Häradsallmänning och Åsby Lantbruksförvaltning, för att få bukt med sopdumpningen.

Fyra banderoller med bild på en älg och med budskapet att VafabMiljö tar emot ditt avfall, samt information om Återbrukets öppettider sätts upp på de platser där nedskräpning ofta sker. Att informera om rätt sätt att återvinna ska förhoppningsvis minska nedskräpningen i området.

Nedskräpningen påverkar miljön negativt

Att människor dumpar avfall i skog och mark leder till en ökad kostnad för kommunen som ofta får städa upp. Kostnaden är något som tyvärr finansieras av skattebetalarna. Dessutom påverkar nedskräpningen miljön negativt då både människor och djur kan skadas. Barn skär sig på glas och plåt. Vilda djur äter plast som täpper till magen.

– Vi vill lyfta det här då nedskräpning länge varit ett återkommande problem som kostar resurser från kommunen och fastighetsägare, men också för att vi försöker göra en gemensam informationssatsning där vi vill göra allmänheten uppmärksammad på problemet. Förslaget om att ha en bild på en älg kom från en av fastighetsägarna, och förhoppningsvis så trycker den på ”samvetsknappen” hos den som står där med vagnen full av skräp. Vi ville på något sätt visa att både djur och människor kan fara illa av skräpet som dumpas i naturen. Vi har många fina rekreationsområden i Hallstahammar och de ska inte vara fulla med skräp. Man ska kunna ta in och njuta av att vara ute i skogen, säger Alexandra Forssén och Elin Agnemo, miljöinspektörer på Bygg- och miljöförvaltningen i Hallstahammars kommun.

Hjälp oss att hålla rent i naturen!

Läs mer på Hallstahammars kommuns webbplats

 

Den nya faktura i Fagersta och Norberg

Den 1 maj tog VafabMiljö Kommunalförbund över sophanteringen i Fagersta och Norberg. Du har nu fått den första fakturan av VafabMiljö och den ser annorlunda ut mot vad du är van vid. Vi förklarar gärna hur vår faktura är uppbyggd.

Tidigare har Fagersta haft en avgift på fakturan. Det som är annorlunda nu är att Vafabmiljö har uppdelade taxor för grundavgift, tömning av matavfall och tömning av restavfall.

Faktura gäller fyra månader

Observera att denna faktura gäller en 4-månaders period och att det inte är en prishöjning. Nästa faktura kommer i oktober 2017. Från år 2018 kommer vi att fakturera varje kvartal, det vill säga januari, april, juli och oktober 2018.

Bra att veta

Här är 3 saker vi gärna förklarar lite extra:

  • hh betyder hushåll (till exempel: 2hh=2 hushåll som delar kärl).
  • Under Antal kan det stå 0,5 (delat kärl) eller 1,00 (ett kärl).
  • Moms är en separat rad på fakturan

Se VafabMiljös exempel faktura

Kontakta oss

Har du fler frågor går att kontakta VafabMiljös kundservice på telefonnummer 020 – 120 22 20. Under sommaren når du oss vardagar mellan kl 7-12 och kl 13-16. Efter den 4 augusti håller kundtjänsten öppet vardagar mellan kl 7 och kl 16.
Det går även att skicka ett meddelande till VafabMiljö via e-post kundservice@vafabmiljo.se så kontaktar våra medarbetare dig inom kort.

Ha en trevlig sommar!

Byte av lås och nycklar till miljöbodar

Nu kommer lås och nycklar till miljöbodar att bytas ut, på grund av att ASSA lås har slutat tillverka dessa.

Dessa nycklar och lås kommer att ersättas allt eftersom med ”VafabMiljönyckeln” när låsen eller nycklarna går sönder. Kunder som behöver nytt lås eller som behöver byta dem trasiga, hänvisas till Låscenter i Västerås. De kommer då att byta ut dessa till en ny låssats. Detta underlättar även jobbet för våra chaufförer som tidigare behövt en stor uppsättning av nycklar då det är olika lås till miljöbodarna, men som framöver kan undgå detta problem genom VafabMiljönyckeln.

Begränsad framkomlighet under Västerås Cityfestival

Under Västerås Cityfestival är det begränsad framkomlighet på följande gator i Västerås: Slottsgatan, Stora gatan, Köpmangatan, Vasagatan samt Munkgatan. Våra sopbilar kommer därför ha svårt att tömma soporna fram till måndag, vi ber om överseende över detta.