Uppehåll i hämtning
Du kan ansöka om uppehåll i hämtning av mat- och restavfall, latrin och tömning av avfall från små avloppsanläggningar (slam) och fett om byggnaden inte kommer att nyttjas/ingen kommer att bo/övernatta i byggnaden under en sammanhängande tid om minst fyra veckor.
Tänk på att:
- du behöver fortfarande betala grundavgift, även om du beviljas uppehåll.
- ansökan ska skickas in senast en månad innan uppehållet ska börja att gälla för att hela uppehållsperioden
ska beviljas. - ansökan kan inte göras i efterhand, det vill säga för tid som förflutit innan ansökan lämnats in.
- ansökningsavgiften är 700 kr.
Villkor
Ansökningsavgiften är 700 kr, och den behöver du betala oavsett om du får din ansökan beviljad eller inte.
- Verksamhet/flerbostadshus som inte kommer att nyttjas under en sammanhängande tid om minst fyra veckor.
- När uppehållet är ett år eller längre ska uppehåll sökas för både hämtning av mat- och restavfall och avfall från avloppsanläggningen.
- Uppehåll i hämtning av avfall från små avloppsanläggningar kan endast ges om byggnaden inte nyttjas under minst ett år och att slamtömning skett under det senaste kalenderåret.
- Vid ansökan om uppehåll för små avloppsanläggningar är det fastighetsägarens ansvar att anläggningen fungerar efter uppehållet.
- Vid uppehåll får endast enstaka besök göras i byggnaden. Övernattning får inte ske i byggnaden. Besök får inte ge upphov till sådant avfall som kan klassas som hushållsavfall som till exempel matrester eller latrin.
- Uppehåll i hämtning av hushållsavfall kan sökas för max två år per ansökningstillfälle.
- Om villkoren inte följs har Vafabmiljö rätt att häva beslutet och byggnaden återgår till ordinarie sophämtning. Fastighetsägaren får då betala avgift för hela uppehållstiden.
- Vid uppehåll ett år eller längre hämtas kärlet/kärlen in.
- Ändras förhållandena, t ex fastigheten byter ägare, måste detta anmälas till VafabMiljö och en ny ansökan göras.