Ändrad taxa för delat kärl

Nu blir det bättre för dig som delar kärl med grannen i Fagersta, Norberg och Hallstahammar. Taxan görs om så att den blir enklare och mer rättvis. Den nya taxan gäller från 1 juni 2018, med undantag för sommarabonnenter där nya taxan gäller från 1 maj 2018.

Varje hushåll kommer att betala en grundavgift medan hämtningsavgiften delas lika. Det här gör att fakturan kommer se annorlunda ut. För de flesta blir den totala avgiften lite lägre.

Varför?

Vi eftersträvar en rättvis, enkel och tydlig taxa och uppmuntrar en hållbar livsstil. Det är mer rättvist att ha samma princip i hela regionen för dig som delar kärl. Det är också enklare om alla hushåll betalar en och samma grundavgift och delar på hämtningsavgiften.

Fritt att ändra abonnemang

Det är numera avgiftsfritt att ändra abonnemang, däremot införs en bindningstid på 6 månader. Vill du göra en ändring kontaktar du vår kundservice på e-post: kundservice@vafabmiljo.se eller telefon 020-120 22 20.

Taxan för Hemkompostering ändras 1 juni för dig som bor i Hallstahammar

Nu minskar vi prisskillnaden mellan abonnemangen Hemkompostering och Källsortering (brunt kärl) för att få en mer rättvis taxa. VafabMiljö föreslår att avgiften på sikt ska vara lika oavsett om kunden väljer att kompostera sitt matavfall själv eller lägga det i en brun tunna för både biogas och biogödsel.

Därför justeras avgiften för hemkomposterare med 300 kr per hushåll och år (25 kr/månad) så att den närmar sig avgiften för källsortering. För dig som har kvartalshämtning blir höjningen 200 kr/år och för dig som har halvårshämtning blir höjningen 100 kr/år.

Fritt att ändra abonnemang

Det är numera avgiftsfritt att ändra abonnemang, däremot införs en bindningstid på 6 månader. Vill du göra en ändring kontaktar du vår kundservice på
e-post: kundservice@vafabmiljo.se eller telefon 020-120 22 20.

Saknar du Soptips?

Broschyren Soptips upphör – kunderna hänvisas till hemsidan

Det har beslutats att broschyren Soptips upphör. Det kommer alltså inte att delas ut någon Soptips i år eller framöver. Istället hänvisar vi våra kunder till informationen som finns på vår hemsida under Hushåll/Din kommun.

Vi kommer även att lyfta viss viktig information i vår kundtidning Cirkulera som delas ut till alla hushåll 3-4 ggr per år. Årets första nummer kommer den 2 februari och där finns Återbrukens öppettider med samt tips för hur du sorterar dina matrester.
Övrig kommuninformation, som exempelvis abonnemang och taxor med mera, finns på vår hemsida under Hushåll/Din kommun. Denna sida uppdateras kontinuerligt och är fortfarande under uppbyggnad. Så småningom kommer vi även införa ”Mina sidor” på vår hemsida där hushållen kan få mer specifik information om sitt eget abonnemang, tömningsintervall etc.

Anledningen till att Soptips upphör är att vi dels vill minska avfallet och mer och mer digitalisera vår information. Det är också lättare att uppdatera om ändringar i informationen skulle uppstå under året.