Blanketter

Foto: Per Groth

Vill du anmäla ägarbyte, byta kärlstorlek eller ändra hämtningsintervall? Här hittar du både digitala blanketter du kan fylla i direkt på webben och blanketter för utskrift. Vissa skillnader mellan våra medlemskommuner kan förekomma, t.ex. ska kunder i Sala och Heby kommun vända sig direkt till sin kommun för ärenden som gäller slam och fett.


Ägarbyte eller flyttanmälan?

Ska du sälja din fastighet eller flytta?  Vi behöver ha uppgifterna för att du inte ska stå som betalningsansvarig för avfallsabonnemanget på fastigheten. Så länge vi inte får in någon ny ägare på fastigheten är du betalningsansvarig eftersom alla fastigheter måste ha ett avfallsabonnemang. Observera att blanketten avser privatpersoner.

Till digital blanket för Ägarbyte/Flyttanmälan
Till utskriftsbar blankett för Ägarbyte/Flyttanmälan


Abonnemangsval för småhus eller fritidsbostad

Det finns flera abonnemang att välja mellan. Förutom att välja avfallsabonnemang tar du automatiskt över de abonnemang som redan finns på fastigheten när det gäller slam och/eller latrin. Du är också betalningsansvarig för dessa. Om det finns beviljade undantag/tillstånd upphör dessa automatiskt vid ägarbyten då de är personliga. Om du inte väljer abonnemang får du automatiskt abonnemang med sortering av matavfall i kärl. Du får ut kärl som är dimensionerade efter fastighetens storlek och tömning var 14:e dag.

Till digital blankett för Abonnemangsval för småhus och fritidsbostad
Till utskriftsbar blankett för Abonnemangsval för småhus och fritidsbostad


Abonnemangsval för verksamheter och flerbostadshus

Det finns flera abonnemang att välja mellan. Förutom att välja avfallsabonnemang tar du automatiskt över de abonnemang som redan finns på fastigheten när det gäller slam, fett och/ eller latrin. Du är också betalningsansvarig för dessa. Om det finns beviljade undantag/tillstånd upphör dessa automatiskt vid ägarbyten då de är personliga. Om du inte väljer abonnemang får du automatiskt abonnemang med sortering av matavfall i kärl. Du får ut kärl som är dimensionerade efter fastighetens storlek och tömning var 14:e dag.

Till digital blankett för Abonnemangsval för verksamheter och flerbostadshus
Till utskriftsbar blankett för Abonnemangsval för verksamheter och flerbostadshus


Jag vill dela kärl med en granne

Vill du dela sopkärl med granne/närboende måste ni ha utsortering av matavfall.  Varje hushåll betalar en grundavgift men delar på hämtningsavgiften. Om ni är fler än tre hushåll som vill dela kärl använd flera blanketter. Ansökan skickas in senast en månad innan delningen ska börja gälla.

Till digital blankett för Ansökan om delat sopkärl
Till utskriftsbar blankett för Ansökan om delat sopkärl


Jag vill få mitt avfall hämtat mer sällan

Du kan ansöka om förlängt hämtningsintervall för restavfall om du har mycket små mängder avfall och komposterar allt matavfall på den egna fastigheten eller använder en av kommunen godkänd köksavfallskvarn för omhändertagande av allt matavfall från den egna fastigheten. Läs mer om villkoren i ansökan.

Till digital blankett för Ansökan om förlängt hämtningsintervall för restavfall
Till utskriftsbar blankett för Ansökan om förlängt hämtningsintervall för restavfall


Jag vill kompostera mitt matavfall hemma

För en lyckad kompostering krävs en bra behållare som kan fungera året runt. Kompostering av matavfall och liknande avfall på fastigheten ska ske i skadedjurssäker behållare och på ett sådant sätt att olägenhet för människors hälsa och miljön inte uppstår. Ansökan för hemkompostering är avgiftsfri under 2020. Här kan du läsa mer om Hemkompostering.

Till digital ansökan om hemkompostering
Till utskriftsbar ansökan om hemkompostering
Anmälan om hemkompostering är avgiftsfri under 2020. 


Jag vill få ett uppehåll i hämtningen av mitt avfall

Du kan ansöka om uppehåll i hämtning av mat- och restavfall om fastigheten inte kommer att nyttjas under en sammanhängande period.

Småhus kan ansöka om uppehåll i hämtning om fastigheten inte kommer att nyttjas/ingen kommer att bo/övernatta i fastigheten under en sammanhängande tid om minst sex månader.

Verksamheter och företag kan ansöka  om uppehåll i hämtning om fastigheten inte kommer att nyttjas/ingen kommer att bo/övernatta i fastigheten under en sammanhängande tid om minst fyra veckor.

För fastigheter med sommarabonnemang gäller att fastigheten inte kommer att utnyttjas alls under hela hämtningssäsongen (vecka 18-39).

Till digital blankett för Ansökan om uppehåll i hämtning

Utskriftsbara blanketter för uppehåll i hämtning hittar du under nedanstående länkar:


Ansökan för delad faktura om anläggning för slam

Du som är fastighetsinnehavare och har gemensam anläggning för slam kan ansöka om att få  delad faktura. Samtliga fastighetsinnehavare som delar på anläggningen ska fylla i och  underteckna ansökan. Fakturabeloppet för tömningen delas upp i lika stora delar och varje fastighetsinnehavare  får en egen faktura. Om det är fler fastigheter än tre som vill dela fakturan för slamtömning använd fler blanketter.

Här hittar du en utskriftsbar blankett för Delad faktura för slamtömning


Jag vill göra en anmälan om fettavskiljare och fettåtervinning

Att spola ner fett i avloppet kan orsaka störningar och stopp i ledningsnätet. När avloppsvattnet kommer ut i ledningsnätet sjunker temperaturen, vilket gör att fett som finns i vattnet stelnar och orsakar stopp. Vilket i sin tur kan leda till översvämningar inne i fastigheten. Därför finns det generella bestämmelser om att alla verksamheter som hanterar livsmedel ska ha en fettavskiljare och ett system för fettåtervinning. VafabMiljö har ansvar för att tömma alla fettavskiljare i kommunen eftersom det klassas som ett hushållsavfall. Det är viktigt att fett inte spolas ner i avloppen. Genom att fett samlas in och rötas på biogasanläggningen på Gryta avfallsstation går det att utvinna värdefull energi ur fettet, samtidigt som vi slipper onödiga stopp i avloppsledningarna

Till utskriftsbar blankett för Anmälan om fettavskiljare och fettåtervinning