Avfall Sveriges kampanj utsett till världens bästa

Vi gratulerar Avfall Sverige vars kampanj Miljönär blivit utsett till världens bästa. Att det är smart och coolt att laga, låna och återanvända är ett budskap som nu vunnit internationellt erkännande genom Iswa Communication Award. Kampanjen lyfter frågan om förebyggande av avfall och en hållbar konsumtion på ett kreativt sätt.

Juryn lyfte bland annat fram kampanjens bildspråk, med annonser utformade som ”vanliga” modeannonser, och att kampanjen genom konkreta exempel visar att det varken är dyrt eller tråkigt att konsumera mer hållbart.

– Avfallshanterare världen över noterar ökande avfallsmängder och att mycket av det som slängs skulle kunna återanvändas. Att det var en kampanj om återanvändning som vann visar att branschen inser nödvändigheten av att ändra livsstil och hushålla bättre med resurserna, säger Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef för Avfall Sverige.

Läs hela artikeln här